Extreem snel: zwart gat blijkt met de helft van snelheid van het licht te roteren

zwartgat7

Wetenschappers hebben de rotatiesnelheid van een supermassief zwart gat opgemeten. Het zwarte gat blijkt extreem snel te draaien: met een snelheid die ongeveer gelijk is aan de helft van de snelheid van het licht. Het vertelt ons meer over hoe dit zwarte gat tot stand is gekomen.

De onderzoekers bestudeerden het zwarte gat RX J1131-1231, dat zich op ongeveer zes miljard lichtjaar van de aarde bevindt. Ze richtten zich op de röntgenstraling die het zwarte gat afgeeft. Deze straling is afkomstig van een kolkende wolk van gas en stof die het zwarte gat omringt.

De bron van de röntgenstraling bleek heel dicht bij de ‘gebeurtenishorizon’ (wanneer materie deze denkbeeldige lijn overschrijdt, is er geen weg meer terug en moet het wel in het zwarte gat vallen) van het zwarte gat te liggen. “Het zwarte gat moet wel extreem snel draaien wil de accretieschijf op zo’n kleine afstand kunnen overleven,” vertelt onderzoeker Jon M. Miller. De onderzoekers schatten dat het zwarte gat draait met een snelheid die vergelijkbaar is met de helft van de snelheid van het licht.

Het is een belangrijk onderzoek, omdat het ons kan helpen meer te weten te komen over hoe zwarte gaten ontstaan. De hoge snelheid waarmee dit zwarte gat roteert, suggereert bijvoorbeeld dat het door botsingen en samensmeltingen van sterrenstelsels zo groot geworden is.

"Chandra and XMM-Newton Provide Direct Measurement of Distant Black Hole's Spin" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA /CXC / Univ of Michigan / R.C.Reis et al (röntgen) / NASA / STScI (optisch).