Extraverte gorilla leeft langer

Nieuw onderzoek wijst erop dat extraverte gorilla’s langer leven dan hun introverte soortgenoten. Eerder bleek uit onderzoek al dat ook extraverte mensen gemiddeld een langer leven voor de boeg hebben.

De onderzoekers bestudeerden over een periode van achttien jaar bijna 300 westelijke laaglandgorilla’s. De apen woonden in dierentuinen in Noord-Amerika. Verzorgers, wetenschappers, vrijwilligers en anderen die veel met de gorilla’s optrokken, hielpen de onderzoekers om de persoonlijkheid van de dieren in kaart te brengen.

Nieuwsgierig

Een persoonlijkheidskenmerk als extraversie hangt bij gorilla’s samen met verschillende soorten gedrag. Extraverte gorilla’s zijn vaak heel sociaal, actief, speels en nieuwsgierig.

Van de vier persoonlijkheidskenmerken die een gorilla kon hebben – dominantie, extraversie, neuroticisme en vriendelijkheid – bleek extraversie nauw samen te hangen met hoe lang een gorilla leefde. Extraverte gorilla’s leefden over het algemeen langer, zo concluderen de onderozekers in het blad Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.

Uit eerdere onderzoeken bleek al dat ook extraverte mensen over het algemeen langer leven dan introverte mensen. De onderzoekers hopen dat hun studie er toe leidt dat we de relatie tussen persoonlijkheid en een lang leven beter gaan begrijpen. “Deze resultaten benadrukken hoe belangrijk het voor de gezondheid en het welzijn van mensen, gorilla’s en andere mensapen is om de geschiedenis van de persoonlijkheid beter te leren begrijpen,” stelt onderzoeker Alex Weiss.

"Extravert gorillas live longer, study shows" - Ed.ac.uk
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Ryan E. Poplin (via Wikimedia Commons).