Exacte match beenmergtransplantatie overbodig

GEZONDHEID  Acute leukemie kan doeltreffend worden behandeld door een beenmergtransplantatie. Groot nadeel: er moet een perfecte match zijn tussen de donor en patiënt en dat bemoeilijkt het vinden van een gulle gever aanzienlijk. Maar er is goed nieuws: onderzoek wijst uit dat een bijna-perfecte match straks ook kan.

Wetenschappers van de Universiteit van Perugia (Italië) en het Weizmann Instituut voor Wetenschap hebben een methode ontwikkeld waarbij beenmergcellen die niet helemaal matchen met die van de leukemiepatiënt toch kunnen worden getransplanteerd.

De onderzoekers ontdoen het beenmerg – voordat het geplaatst wordt – van de zogenaamde T-cellen. Daarnaast wordt het beenmerg voorzien van stoffen die het immuunsysteem van de ontvanger overdonderen.
In eerste instantie had deze methode als nadeel dat het immuunsysteem van de patiënt er lang over doet om zich te herstellen. De patiënt heeft hierdoor een groter risico op infecties. Maar nader onderzoek heeft ook dat voorbehoud uit de weg gewerkt. Een deel van de T-cellen werkt namelijk infecties tegen. Door dit deel van de T-cellen tijdens de transplantatie toe te dienen, herstelt het immuunsysteem aanzienlijk sneller.

De patiënten die de transplantatie op deze manier ondergingen, vertoonden geen afstootverschijnselen en hun immuunsysteem herstelde zich snel. Zelfs bij het toedienen van een grotere dosis T-cellen (die normaal de kans op afstoting vergroten) was er niets aan de hand.

Om de methode wereldwijd te kunnen toepassen, is een nauwkeurige observatie van de proefpersonen en nader onderzoek noodzakelijk. Maar het ziet er veelbelovend uit.

"Improving the odds" - Eurekalert.org