Een tv-reclame waarin de dampende e-sigaret wordt aangeprezen zorgt ervoor dat zowel rokers als voormalige rokers zin krijgen in een ‘echte’ sigaret. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek.
Onderzoekers van de University of Pennsylvania verzamelden 800 mensen die dagelijks rookten, zo af en toe rookten of in het verleden gerookt hadden. Alle proefpersonen keken een tv-reclame waarop een e-sigaret werd aangeprezen. Daarna werd onder meer gekeken hoe sterk de proefpersonen verlangden naar een sigaret.
Resultaten
Rokers die gezien hadden hoe iemand een e-sigaret vasthield of hoe iemand de damp uit die e-sigaret inhaleerde, bleken meer zin te krijgen in een ‘gewone’ sigaret dan rokers die geen damp zagen. Mensen die gestopt waren met roken en zagen hoe iemand de damp van een e-sigaret inhaleerde, waren er minder zeker van dat ze van de ‘gewone’ sigaret af konden blijven dan ex-rokers die een advertentie zonder de damp zagen.
Gedrag
Meer dan 35 procent van de mensen die dagelijks rookten, rookte tijdens het experiment een sigaret wanneer ze een advertentie zagen waarin ‘gedampt’ werd. Van de mensen die dagelijks rookten en een advertentie zagen waarin niet gedampt werd, stak 22 procent tijdens het experiment een sigaret op. Van de rokers die dagelijks een sigaret opstaken en tot de controlegroep behoorden – zij kregen helemaal geen advertentie te zien – stak 23 procent tijdens het experiment een sigaret op.
“We weten dat blootstelling aan zaken die samenhangen met roken, zoals afbeeldingen van sigaretten, asbakken, lucifers, aanstekers en rook het verlangen naar een sigaret vergroten en het vertrouwen van ex-rokers in hun vermogen om van de sigaret af te blijven, verkleinen,” legt onderzoeker Erin Maloney uit. “Omdat veel merken e-sigaretten die voldoende budget bezitten om op tv te adverteren visueel lijken op sigaretten met tabak erin wilden we zien of een reclame voor de e-sigaret datzelfde effect heeft.” Het onderzoek is belangrijk, zo benadrukken de onderzoekers. Ze wijzen erop dat e-sigaretten steeds vaker middels advertenties op onder meer tv worden aangeprezen.