Er liepen deze lente zeker zes wolven in Nederland rond

Dat blijkt uit DNA-onderzoek. Of de dieren nog steeds in ons land zijn, is onbekend.

Wanneer het vermoeden bestaat dat een schaap door een wolf is verwond of doodgebeten, worden er monsters uit de bijtwonden genomen. Die monsters worden vervolgens onderzocht om vast te stellen of het daadwerkelijk om een wolf gaat. En afgaand op die monsters kunnen Wageningse onderzoekers nu concluderen dat er deze lente minstens zes verschillende wolven in Nederland rondliepen én zelfs onthullen waar deze wolven vandaan kwamen.

DNA
De onderzoekers bogen zich over de monsters die positief waren voor de wolf en onderzochten deze met een specifieke DNA-techniek die microsatellietanalyse wordt genoemd. “Met deze techniek kunnen we achterhalen welk individu het betrof, wat het geslacht is, en waar het dier vandaan kwam,” vertelt onderzoeker Arjen de Groot. “Deze methode vereist een betere kwaliteit DNA waardoor het niet in alle gevallen mogelijk was om tot een uitspraak te komen.” Daarnaast kan de herkomst van een dier alleen worden vastgesteld als er eerder al DNA is verzameld van de ouders of andere directe verwanten. “Daarvoor werken we via het CEwolf-consortium samen met onder andere onze Duitse collega’s van onderzoekinstituut Senckenberg, die een database beheren met DNA-profielen van de Duitse wolvenroedels.”

Herkomst
Het onderzoek wijst dus uit dat er dit voorjaar zeker zes wolven in Nederland rondliepen. Het zou gaan om drie mannetjes en drie vrouwtjes. Twee mannetjes bleken broers te zijn en afkomstig te zijn uit een roedel nabij Barnstorf (Nedersaksen). Eén van deze mannetjes werd uiteindelijk doodgereden in het Vlaamse Opoeteren. Het vrouwtje dat in maart en april in Overijssel, Drenthe en Gelderland actief was, kwam ook uit Nedersaksen, maar dan wel uit een andere roedel. De wolf die in april in Friesland werd gespot, komt uit een roedel nabij Daubitz (Saksen). “Of deze wolven nog steeds aanwezig zijn in Nederland is op dit moment niet duidelijk,” aldus onderzoeker ecoloog Hugh Jansman. “We kunnen met deze methode alleen terugkijken in de tijd en wolven zijn zeer nomadisch in de verkenningsfase.”

De wolf verdween tegen het eind van de negentiende eeuw uit Nederland, maar werkt aan zijn terugkeer. In maart 2015 werd er voor het eerst in 150 jaar weer een wolf in Nederland gespot en sindsdien is het regelmatig raak. De wolven komen voornamelijk vanuit Duitsland. Op dit moment is er geen reden om aan te nemen dat de wolf zich daadwerkelijk weer in Nederland gevestigd heeft, maar dat lijkt een kwestie van tijd.

"Dit voorjaar bezochten zes verschillende wolven Nederland" - WUR