Enorme zonnevlam gespot in de Orionnevel

De zonnevlam was 10 miljard keer krachtiger dan de zonnevlammen die onze moederster voortbrengt.

Astronomen observeerden de krachtige uitbarsting met behulp van de op Hawaii geplaatste James Clerk Maxwell Telescope. De zonnevlam ontstond in één van de dichtstbijzijnde stervormingsgebieden – de Orionnevel – en hield enkele uren aan.

Jonge ster
De uitbarsting vond plaats op een jonge ster die nog altijd in de groei is. Dergelijke sterren trekken met behulp van een krachtig magnetisch veld materiaal uit de omgeving naar zich toe. Zo neemt hun massa toe. Maar het kan ook leiden tot verstoringen in het magnetisch veld. En die leiden tot zonnevlammen. In het geval van de jonge ster in de Orionnevel leidt het zelfs tot een zonnevlam die 10 miljard keer krachtiger is dan de zonnevlammen die onze zon voortbrengt.

Belang
De observatie van zo’n krachtige zonnevlam is bijzonder waardevol, zo legt onderzoeker Steve Mairs uit. “Met behulp van de James Clerk Maxwell Telescope bestuderen we de geboorte van nabije sterren om zo meer te weten te komen over de geschiedenis van ons eigen zonnestelsel. Het observeren van zonnevlammen op jonge sterren is onontgonnen gebied en geeft ons meer inzicht in de omstandigheden in deze systemen.”

De onderzoekers hopen de komende tijd nog veel meer te weten te komen over jonge sterren en hun grillen. Momenteel wordt de James Clerk Maxwell Telescope elke maand op acht verschillende stervormingsgebieden in de Melkweg gericht. Daarbij wordt specifiek gekeken naar zo’n 1000 piepjonge sterren. Het onderzoek loopt nog tot januari 2020.