Enorm gezonken eiland ontdekt

Wetenschappers hebben in de Atlantische Oceaan een 10.000 vierkante kilometer groot, gezonken eiland ontdekt.

Het eiland bevindt zich in de Atlantische Oceaan, ten noorden van Schotland.

Magma
Het eiland ontstond doordat magma tegen de aardkorst aandrukte en deze omhoog tilde. Het eiland ontstond in drie stappen, waarbij het land elke keer honderden meters omhoog kwam. Uiteindelijk ontstond zo een eiland dat zich zeker één miljoen jaar boven water bevond.

…vorige week ook al enorme onderzeese vulkanen werden ontdekt?

Zinken
Maar na verloop van tijd begon het land weer te zakken. En nu rust het eiland op zo’n twee kilometer diepte. Met behulp van een echolood bestudeerden de onderzoekers het eiland.

Planten
Sporen van pollen wijzen erop dat op het eiland ooit diverse planten groeiden. Ook troffen de onderzoekers bergen en rivieren op het eiland aan, zo schrijven ze in het blad Nature Geoscience.

Volgens de onderzoekers kan het zijn dat dit eiland onderdeel uitmaakte van een veel grotere landbrug. Die landbrug liep mogelijk van Schotland naar Noorwegen.

Bovenstaande afbeelding laat het eiland zien. Afbeelding: © (c) R A Hartley et al./Nature Geoscience (2011) doi:10.1038/ngeo1191.