Elektrische auto’s gaan nu langer mee dan benzine- en dieselwagens

Een grootschalig Brits onderzoek toont aan dat elektrische auto’s nu langer meegaan dan conventionele benzine- en dieselwagens. 

Een onderzoeksteam analyseerde bijna 300 miljoen technische keuringsrapporten van alle voertuigen op Britse wegen tussen 2005 en 2022. Hun bevindingen, gepubliceerd in het wetenschappelijke vakblad Nature Energy, tonen aan dat moderne elektrische voertuigen gemiddeld 18,4 jaar meegaan en probleemloos 200.000 kilometer kunnen afleggen.

De studie laat bovendien zien dat de betrouwbaarheid van elektrische voertuigen elk jaar significant verbetert. Bij elk nieuw productiejaar daalt het aantal technische problemen met 12 procent. Deze verbetering is aanzienlijk sneller dan bij conventionele auto’s, waar benzinewagens een jaarlijkse verbetering van 6,7 procent laten zien en dieselvoertuigen slechts 1,9 procent. Het onderzoek keek ook naar de prestaties van verschillende automerken. Tesla blijkt de meest betrouwbare elektrische voertuigen te produceren, terwijl Audi uitblinkt in de benzinecategorie en Skoda de beste resultaten behaalt bij dieselwagens. 

Snelle compensatie van initiële koolstofvoetafdruk
“Onze bevindingen bieden cruciale inzichten in de levensduur en milieu-impact van elektrische voertuigen”, zegt mede-auteur Viet Nguyen-Tien van de London School of Economics. “Het zijn niet langer niche-producten, maar levensvatbare en duurzame alternatieven voor traditionele voertuigen – een belangrijke stap richting een CO2-neutrale toekomst.” Robert Elliott van de Universiteit van Birmingham, ook betrokken bij het onderzoek, vult aan: “elektrische voertuigen bieden belangrijke milieuvoordelen, vooral nu Europa overschakelt op een meer hernieuwbare energiemix. Ondanks de hogere initiële uitstoot tijdens de productie, kan een langlevende elektrische auto zijn koolstofvoetafdruk snel compenseren en zo bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering.”

De studie werd uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit van Birmingham, de London School of Economics, de Universiteit van Californië in San Diego en de Universiteit van Bern in Zwitserland.

Kantelpunt voor auto-industrie
Deze studie komt op een belangrijk moment voor de auto-industrie. Veel landen hebben de voorbije jaren immers aangekondigd de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s te willen verbieden vanaf 2035. De verkoop van elektrische auto’s in de EU is het voorbije jaar echter sterk afgenomen

Een van de grootste zorgen bij consumenten was tot nu toe de vermeende beperkte levensduur van elektrische auto’s, vooral wat betreft de batterijen. De resultaten van dit onderzoek weerleggen deze zorgen overtuigend. Met een gemiddelde levensduur van 18,4 jaar presteren moderne elektrische auto’s zelfs beter dan hun traditionele tegenhangers. Ook in december toonde een studie al aan dat batterijen van elektrische auto’s langer meegaan dan eerder werd gedacht

De economische impact
Voor consumenten betekent dit dat de hogere aanschafprijs van een elektrische auto wordt gecompenseerd door een langere levensduur. Bovendien zijn de onderhoudskosten doorgaans lager door het eenvoudigere mechanische ontwerp met minder bewegende onderdelen. Daartegenover staat wel dat banden van elektrische auto’s sneller verslijten door hun hogere gewicht. Deze nieuwe inzichten kunnen ook een belangrijke invloed hebben op de tweedehandsmarkt voor elektrische voertuigen. Tot nu toe waren potentiële kopers soms terughoudend vanwege onzekerheid over de restwaarde en levensduur van gebruikte elektrische auto’s. De studie laat echter zien dat deze zorgen grotendeels ongegrond zijn.

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Interessant voor jou

Voor jou geselecteerd