Eerste radiosignalen van Keplerplaneten opgevangen

Wetenschappers vangen signalen op die niet – wij herhalen: niet – afkomstig zijn van aliens, maar er waarschijnlijk wel op lijken.

De onderzoekers hebben met behulp van de Green Bank Telescope diverse exoplaneten bestudeerd. Het gaat dan om exoplaneten die tijdens de missie van Kepler zijn ontdekt. In totaal nemen de onderzoekers zo’n 86 exoplaneten onder de loep. Aangezien het vinden van buitenaards leven het doel van deze studie is, is er gekozen voor planeten in de bewoonbare zone.

Energie
De onderzoekers hebben de studie naar twee planeten nu vrijgegeven. Het gaat om KOI- (dat staat voor: Kepler Object of Interest) 817 en KOI-812. Ze legden de elektromagnetische energie in grafieken vast. Die energie vertelt ons iets over de frequentie van signalen, zo leggen de onderzoekers in een persbericht uit. “Bijvoorbeeld: een radiostation dat uitzendt op 101.5 MHz produceert een grote hoeveelheid energie nabij die frequentie,” zo schrijven de onderzoekers.

…Kepler onlangs de allereerste aardachtige exoplaneet heeft ontdekt?

Signaal
En wat hebben de onderzoekers nu precies ontdekt? Ze hebben signalen waargenomen van KOI-817 en KOI-812. Maar het is geen ET. “Maar alle (signalen, red.) zijn ongetwijfeld voorbeelden van aardse elektromagnetische interferentie,” melden de onderzoekers. Een stoorsignaal, dus.

Toch zijn de waarnemingen wel heel belangrijk. “We weten dat dit stoorsignalen zijn, maar ze lijken sterk op de signalen waarvan we denken dat ze door een buitenaardse technologie zouden kunnen worden geproduceerd,” zo schrijven de onderzoekers. Ook al zijn deze signalen storingen: het opmerken van deze signalen met dezelfde eigenschappen als de signalen die we van ET mogen verwachten, wijst erop dat de onderzoekers met hun onderzoeksmethodiek op het juiste spoor zitten.

Of we op korte termijn ook echt iets van ET gaan horen? Dat blijft nog even spannend. De onderzoekers hebben zo’n 50 TB aan data verzameld, maar een groot deel daarvan moet nog geanalyseerd worden.

De signalen die de onderzoekers hebben waargenomen. De signalen lijken van meerdere plekken in de ruimte te komen. Dat wijst erop dat het om stoorsignalen gaat. Afbeelding: Berkeley.edu.

"First Look at Kepler SETI Data" - SETI.Berkeley.edu