Eerste landdieren hadden visachtige kaken

eerste-landdieren

De eerste landdieren kwamen 400 miljoen jaar geleden aan wal. Omdat zij uit vissen evolueerden, hadden zij visachtige kaken. Wetenschappers van de universiteit van Lincoln hebben 89 fossielen van de eerste tetrapoden bestudeerd en concluderen dat de landdieren hun visachtige kaken pas tachtig miljoen jaar later verloren.

Dit is op zijn zachtst gezegd opvallend. De eerste landdieren moesten wennen aan een vegetatie-gebaseerd dieet, waarbij kauwen belangrijk is om planten beter te verteren. Toch slaagden de kaken er niet in om direct aan te passen aan de nieuwe situatie. Dat gebeurde pas 40 tot 80 miljoen jaar later. Blijkbaar leidt het verplaatsen naar een nieuwe omgeving niet altijd tot functionele aanpassingen.

De eerste landdieren waren amfibieën, die zich uit vissen evolueerden. Uit recent onderzoek is gebleken dat de eerste landdieren zich als zeehonden voortbewogen.
Wist u dat de eerste landdieren amfibieën waren? Zij evolueerden zich uit vissen. Uit recent onderzoek is gebleken dat de eerste landdieren zich als zeehonden voortbewogen.
Voor deze vertraging hebben de auteurs een mogelijke verklaring. De eerste landdieren moesten wennen aan een nieuwe manier van ademhalen. In plaats van kieuwen te gebruiken, kregen de landdieren longen. Wellicht was de verschuiving van kieuwen naar longen nodig om in een later stadium de kaakstructuur aan te passen om planten te eten.

Pas toen de eerste amniota zich ontwikkelden, verloren de landdieren hun visachtige kaken. “Amniota zijn dieren die hun harde eieren op het land leggen”, legt Dr Matt Friedman van de universiteit van Oxford uit. “Wat betreft voortplanting zijn zij niet afhankelijk van het water, zoals vissen en amfibiën. Amniota en hun nauwe soortgenoten waren de eerste planteneters. Tot dan toe waren de eerste tetrapoden carnivoren.”