Eenzaamheid tast mogelijk uw cellen aan: eenzame papegaai heeft korte telomeren

roodstaartpapegaai

De telomeren van grijze roodstaartpapegaaien die alleen door het leven gaan, zijn aanzienlijk korter dan die van soortgenoten die wel vrienden hebben. Dat hebben onderzoekers ontdekt. Het suggereert dat eenzaamheid invloed heeft op de veroudering van cellen.

Telomeren bevinden zich aan het uiteinde van chromosomen. Elke keer wanneer cellen delen, worden de telomeren korter. Op een gegeven moment zijn die telomeren zo kort dat ze niet korter kunnen worden. Vanaf dat moment kunnen cellen zich ook niet meer delen. Uit eerder onderzoek is gebleken dat niet alleen celdeling de lengte van telomeren bepaalt. Ook stress heeft er invloed op: telomeren worden sneller korter als een individu met stress te maken heeft.

…recent onderzoek stelde dat de lengte van telomeren kan voorspellen hoelang een wild dier nog meegaat?

Sociale stress
Maar nog nooit is er onderzocht welke invloed sociale stress op de lengte van telomeren heeft. Een nieuw onderzoek brengt daar verandering in. Onderzoekers bestudeerden voor dit onderzoek de grijze roodstaartpapegaai. Deze vogels zijn bijzonder sociaal, maar worden in gevangenschap vaak in hun eentje gehouden. De onderzoekers vergeleken de telomeren van vogels die in hun eentje in een hok zaten met de telomeren van vogels die hun hok met een soortgenoot deelden. De onderzochte vogels waren tussen de één en 45 jaar oud.

De oudere vogels bleken kortere telomeren te hebben dan de jonge vogels. En dat is logisch: zij hebben al meer celdelingen achter de rug. Maar interessanter was de conclusie dat vogels die in hun eentje gehouden werden korter telomeren hadden dan vogels van vergelijkbare leeftijd mét een partner. Het onderzoek suggereert dat ook sociale stress invloed heeft op de lengte van telomeren. “Onderzoeken met mensen suggereerden dat mensen die veel sociale stress ondervonden en verliezen leden kortere telomeren hebben,” vertelt onderzoeker Dustin Penn. “Maar dit onderzoek is het eerste onderzoek dat de effecten die sociale isolatie op de lengte van telomeren heeft, onderzoekt.”

Het onderzoek betekent bovendien dat we wellicht meer aan de telomeren kunnen aflezen dan gedacht. Door naar de telomeren van grijze roodstaartpapegaaien te kijken, kunnen we bijvoorbeeld achterhalen in welke mate deze met sociale stress te maken hebben.

"Über kurz oder lang: Einsamkeit schädigt Erbmaterial" - Vetmeduni.ac.at
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Michael Gwyther-Jones (via Wikimedia Commons).