Het mediterrane dieet staat nog altijd bekend als een van de gezondste eetpatronen ter wereld. Maar dan kun je maar beter voor de groene variant kiezen. 

Want vooral wie vegetarisch eet volgens de mediterrane keuken zal een afname zien van het viscerale vetweefsel, ook wel orgaanvet genoemd. Dit vetweefsel zit rond de inwendige organen in de buikholte. Uit eerder onderzoek blijkt dat visceraal vetweefsel veel slechter voor de gezondheid is dan de ‘lovehandles’ om je middel of extra vet dat om de ledematen zit. Het is dus zaak om bij het afvallen vooral de vetlagen rondom de ingewanden te reduceren.

Harvardprofessor Iris Shai vergeleek samen met haar internationale onderzoeksteam drie verschillende diëten in een klinische setting om de verschillen in de afbraak van visceraal vetweefsel te achterhalen. 294 deelnemers werden over drie groepen verdeeld en kregen anderhalf jaar lang een van de volgende diëten voorgeschoteld: het groene mediterrane dieet, het traditionele mediterrane dieet of een niet-mediterraan gezond dieet. Na het analyseren van alle data bleek dat het groene mediterrane dieet het viscerale vet gemiddeld met 14 procent verminderde; duidelijk meer dan het effect van het gewone mediterrane dieet (7 procent) en het niet-mediterrane gezonde dieet (4,5 procent).

Visceraal vet
Het reduceren van visceraal vet wordt beschouwd als het grootste doel van gewichtsverlies, omdat het een belangrijkere indicator is van het risico op ziekte dan iemands gewicht of de omtrek van zijn middel. Visceraal vetweefsel hoopt zich in de loop van de tijd op tussen de organen. Teveel van dit orgaanvet is gevaarlijk, want het produceert hormonen en gifstoffen die gelinkt zijn aan hartaandoeningen, diabetes type 2, vormen van dementie en vroegtijdig overlijden.

Het groene mediterrane dieet is een variant die is bedacht voor de opzet van deze studie. Het bevat geen vlees, maar veel meer groene groenten en vezels dan het traditionele mediterrane dieet. Het team heeft in eerdere studies al aangetoond dat dit dieet allerlei heilzame effecten oplevert. Het groene mediterrane dieet blijkt een positieve invloed op de darmflora te hebben en op het risico op ouderdomsziekten. Vooral het gebruik van mankai, oftewel eendenkroos, als gezonde bladgroente is nieuw (al stond het al in 1644 in een Nederlands kookboek vermeld). Eendenkroos mag in de EU (nog) niet als voedsel verkocht worden, vanwege de strenge regels die gelden voor ‘nieuwe’ voedingsproducten.

Ideale vleesvervanger
Het groene mediterrane dieet wat voorgeschreven werd aan de proefpersonen is rijk aan antioxidanten, waaronder polyfenolen. Naast een handje walnoten (28 gram), dronken de deelnemers 3 tot 4 koppen groene thee per dag en ging er dagelijks 100 gram groene eendenkroos per persoon uit de diepvries in een groenteshake. Deze speciale eendenkroos, ook wel waterlinzen genoemd, bevat veel belangrijke biologische eiwitten (aminozuren), ijzer, allerlei vitamines (het is een van de weinige niet-dierlijke bronnen van vitamine B12), mineralen en polyfenolen, ijzer, zink en voedingsvezels. Eendenkroos is daarom een geweldige vleesvervanger.

Simpele veranderingen
“Een gezonde levensstijl is een sterke basis voor elk programma voor gewichtsverlies. We hebben uit de resultaten van ons experiment kunnen afleiden dat de kwaliteit van voedsel net zo belangrijk of zo mogelijk zelfs belangrijker is dan het aantal geconsumeerde calorieën. Ons doel is nu om te begrijpen hoe verschillende voedingsstoffen werken. Zo hebben polyfenolen een duidelijk positieve invloed op de differentiatie van vetcellen en de mate van groei van visceraal vetweefsel. Lege koolhydraten en bewerkt rood vlees hebben juist een negatieve invloed op dit proces”, legt professor Shai uit.

“Een afname van het visceraal vetweefsel van 14 procent maakt een groot verschil, en dat alleen door een paar simpele veranderingen in dieet en levensstijl. Gewichtsverlies is pas écht goed voor de gezondheid als het gepaard gaat met een significante vermindering van orgaanvetweefsel”, zegt collega-onderzoeker Dr. Hila Zelicha nog.