Een gever of een krijger? Dan wil je anders ingepakte cadeautjes

Misschien heb je surprises gemaakt voor Sinterklaas, moet je nog van alles regelen voor onder de kerstboom of juist voor een verjaardag of andere gelegenheid. Sommigen zullen hun presentjes verstoppen in een mooi papiertje met linten, krullen en strikken, anderen juist weer heel simpel: een stuk krantenpapier is al genoeg, of niks natuurlijk.

Wat blijkt: als je een gever bent, dan is de kans groot dat je groots en meeslepend inpakt. Gevers zien zo’n goed ingepakt cadeau als teken van attentheid. Ben je meestal de krijger van cadeautjes, tja, dan vind je zo’n bombastisch ingepakt stuk maar niks, schrijven onderzoekers van de Beijing Technology and Business University. Zij vinden juist overdadig inpakken verspilling en te veel gericht op het uiterlijk in plaats van op het geschenk zelf. Met andere woorden: gevers en krijgers ervaren oververpakken (overpackaging) of te opzichtig ingepakte cadeautjes verschillend.

Het onderzoek
De onderzoekers combineerden vijf studies onder in totaal 2647 deelnemers.

In de eerste studie moesten de gevers kiezen tussen twee cadeaus en kregen de deelnemers te horen dat ze de gift aan een willekeurige klasgenoot moesten geven. Vervolgens moesten de krijgers aan hun gekregen geschenk een score verbinden die paste bij hun gevoel.

De tweede studie verdeelde deelnemers in groepen gevers en ontvangers. Ze beoordeelden hun houding ten opzichte van cadeaus die op drie manieren waren verpakt: overmatig ingepakt, normaal ingepakt met een simpel papiertje en niet ingepakt.

Bij het derde onderzoek moesten de deelnemers zich voorstellen dat ze een pen kregen of gaven in een gewone of oververpakte verpakking. Ontvangers beoordeelden oververpakte geschenken dan negatief, omdat ze het gevoel hadden dat de gever de verpakking belangrijker vond dan het geschenk zelf.

In het vierde onderzoek werden scenario’s geïntroduceerd om te onderzoeken hoe de gelegenheid en de rol (gever versus ontvanger) de perceptie van attentheid en de houding tegenover het geschenk beïnvloedden.

In de vijfde studie moesten deelnemers zich voorstellen dat ze een geschenk kregen of gaven aan of een goede of verre vriend. Ze kregen foto’s van oververpakte of normaal verpakte cadeaus te zien en werden vervolgens gevraagd om cijfers te geven.

Attent of onattent?
De bevindingen lieten een duidelijke tweedeling zien: gevers associëren oververpakking met attentheid, terwijl ontvangers het zien als onattent. Bovendien kan een eenvoudigere verpakking de tevredenheid van de ontvanger vergroten en soms de kosten verlagen.

De studie benadrukte ook hoe belangrijk de context is. Wanneer de gelegenheid om een geschenk te geven verplicht was of wanneer de relatie tussen de gever en de ontvanger afstandelijk was, waren de negatieve meningen over oververpakking sterker. Bij vrijwillige gelegenheden of hechte relaties had oververpakking daarentegen minder invloed op de perceptie.

Bronmateriaal

"Thoughtful or thoughtless? Asymmetric attitudes of gift-givers and gift-recipients toward overpackaged gifts" - Journal of Retailing
Afbeelding bovenaan dit artikel: Murugan Ettiyan, Pexels

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd