Arrogant en onbeleefd winkelpersoneel levert een hoop geld op. Tenminste: als ze werken in een winkel vol met dure, luxe producten. Dan kan een snob ervoor zorgen dat mensen meer kopen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.
Wetenschappers trekken die conclusie op basis van experimenten. Ze lieten proefpersonen gesprekken voeren met zogenaamd winkelpersoneel. Soms was dat personeel heel vriendelijk. Soms ronduit arrogant en onbeleefd. Na afloop van het gesprek moesten de proefpersonen aangeven hoe ze dachten over het merk waar het winkelpersoneel voor werkte en in hoeverre ze interesse hadden in die merkproducten.
Snob
De proefpersonen die graag geassocieerd wilden worden met luxe en dure merken, bleken na een gesprek met een onbeleefde verkoper nog sterker naar producten van die merken te verlangen. “Het lijkt erop dat snobistisch gedrag een goede eigenschap is voor luxe merken als Louis Vuitton of Gucci,” vertelt onderzoeker Darren Dahl. “Ons onderzoek wijst erop dat het hetzelfde effect creëert als een hippe groep op de middelbare school waar iedereen bij wil horen.”
Het totaalplaatje
Een snobistische verkoper in een luxe winkel kan mensen dus nog beter dan een heel beleefde verkoper verleiden om iets te kopen. Maar dat effect gold alleen wanneer de verkoper een authentieke vertegenwoordiger van het merk leek te zijn. Als de verkoper niet goed in het plaatje paste, haakten kopers af. “Ons onderzoek toont aan dat je de juiste snob in de juiste winkel moet zetten, wil dit effect optreden.”
Ook is het effect niet blijvend. De positieve indruk die een snob in een luxe winkel op kopers achterliet, vervaagde naar verloop van tijd. Klanten die na een ontmoeting met een snobistische verkoper aangaven meer interesse te hebben in een aankoop, waren twee weken later aanzienlijk minder geïnteresseerd in het kopen van een product in de winkel van de snob.