Duizend likjes brengen je bij het hart van een lolly

lolly

Hoe vaak moet je aan een lolly likken om het hart ervan te bereiken? Wetenschappers voorzien die prangende levensvraag van een wetenschappelijk onderbouwd antwoord: gemiddeld zo’n duizend keer!

Gemiddeld moet je zo’n duizend keer aan een lolly likken om het hart van die lolly te kunnen bereiken, zo ontdekten onderzoekers van de New York University. Ze trekken die conclusie nadat ze een theorie formuleerden die beschrijft hoe een stroming ervoor kan zorgen dat een object oplost en kleiner wordt.

Farmaceutische industrie
Het lijkt een ludiek onderzoek, maar dat is het zeker niet. De onderzoekers bestudeerden hoe objecten met verschillende vormen in stromende vloeistoffen eroderen/oplossen. Hun bevindingen zijn van belang voor bijvoorbeeld de farmaceutische industrie die vaste objecten (pillen) in het menselijk lichaam wil laten functioneren. Het is dan belangrijk om te weten hoe die pillen door interactie met vloeistoffen in het menselijk lichaam oplossen en van vorm veranderen. Ook kan het onderzoek meer inzicht geven in hoe rivieren landschappen vormgeven.

De onderzoekers namen harde snoepjes en plaatsten deze in stromend water. Vervolgens keken ze wat er gebeurde. Ze ontdekten dat door toedoen van de stromende vloeistoffen een specifieke vorm ontstond. Het maakte daarbij niet uit met welke snelheid de vloeistoffen stroomden of welke vorm het snoepje bij aanvang van het experiment had.

Het onderzoek resulteert in een theorie die beschrijft hoe stromingen ervoor kunnen zorgen dat een object oplost. En die theorie kan niet alleen worden losgelaten op pillen en landschappen, maar ook op de lolly en de prangende vraag hoe vaak je toch aan die lolly moet likken alvorens je het hart ervan bereikt.