Droogte kost vlinders volgend jaar de kop

Onderzoek van de Wageningen University wijst erop dat vlinders pas in 2012 de gevolgen ondervinden van de droogte die ons land dit jaar treft.

Dagvlinders lijken vaak op te leven bij warmte en veel zon. Maar uit het onderzoek van de wetenschappers blijkt dat langdurige warmte en vooral droogte toch niet zo goed is voor vlinderpopulaties. Maar dat merkt de populatie niet meteen. Het effect is soms pas een jaar later merkbaar.

2003
2011 lijkt perfect voor vlinders. We hebben al veel zon gehad en het is droog. Het doet een beetje denken aan 2003: een jaar met een droge en zonnig zomer. Vandaar dat onderzoekers zich ook zorgen maken. In 2004 bleek namelijk dat 2003 helemaal niet zo’n goed jaar was geweest. Door de droogte was er in 2003 te weinig voedsel voor rupsen. Het resultaat: 2004 werd een slecht vlinderjaar.

…sommige vlinders hun vleugels sluiten als ze geen zin in seks hebben?

Lange termijn
Maar dat maakt niet alleen 2012 zorgwekkend. Het vertelt ook iets over de lange termijn. Door de klimaatverandering schuiven de klimaatzones op naar het noorden. Omdat vlinders vertraagd op de nieuwe omstandigheden reageren, zullen zij zich wellicht niet snel genoeg aan kunnen passen en ook niet meeverhuizen met de klimaatzones.

Complex
Als er iets uit het onderzoek van de wetenschappers geconcludeerd kan worden dan is het wel dat het verband tussen vlinders en het weer heel complex is. Niet alleen temperatuur, maar ook neerslag speelt een grote rol. Net als het effect dat het weer op de omgeving van de vlinder heeft. De onderzoekers noemen als voorbeeld het gentiaanblauwtje. Bij droogte zoekt deze vlinder lager gelegen gebieden op. Als het heftig gaat regenen – en heftige regenbuien horen bij een veranderend klimaat – komen deze gebieden onder water te staan en verdrinken de vlinders en rupsen.

Al met al is de toekomst van de vlinders veel minder zonnig dan wetenschappers altijd dachten. Droogte is een serieuze bedreiging en kan vlinderpopulaties hard raken.

Bovenstaande foto is gemaakt door Travelling Steve (cc via Flickr.com).

Persbericht Wageningen University.