Drinken van rauwe melk is gevaarlijk

melk

Steeds meer mensen drinken rauwe melk. Sommigen beweren dat rauwe melk gezonder is dan gepasteuriseerde melk. Uit een nieuw Amerikaans onderzoek blijkt dat er grote risico’s kleven aan het drinken van rauwe melk.

In de Verenigde Staten drinkt 3,5 procent van de bevolking rauwe melk. Toch is rauwe melk verantwoordelijk voor de helft van alle melkgerelateerde voedselvergiftigingen. Onderzoekers van de Johns Hopkins universiteit berekenden dat de kans op voedselvergiftiging bijna honderd keer groter is wanneer iemand rauwe melk drinkt, in plaats van gepasteuriseerde melk.

Negatief advies
De onderzoekers analyseerden duizend artikelen en 81 papers over de risico’s en voordelen van het drinken van rauwe melk. “Er is veel bekend over de gevaren van het consumeren van rauwe melk. Het kan zelfs fataal zijn”, zegt auteur Cissy Li. “We raden iedereen af om rauwe melk te drinken. Dit geldt met name voor kwetsbare bevolkingsgroepen, zoals ouderen, mensen met immuunziekten, zwangere vrouwen en kinderen.”

Evolutionair voordeel

Melk is goed voor elk, zo leerden we. Maar slechts een klein deel van de wereldbevolking kan – dankzij een sterke natuurlijke selectie – zonder winderigheid en krampen melk drinken. De vraag die wetenschappers al jaren bezighoudt, is: wat is het grote evolutionaire voordeel van melk drinken?

Bacteriën
Rauwe melk mag in Nederland door boeren verkocht worden, omdat er van wordt uitgegaan dat consumenten rauwe melk voor consumeren koken. Dit is enorm belangrijk, omdat hierdoor bacteriën worden gedood. Gepasteuriseerde melk – vernoemd naar Louis Pasteur- is al een keer verhit, waardoor bacteriën al zijn gedood. De bacteriën in rauwe melk kunnen overal vandaan komen, bijvoorbeeld van de uiers van een koe of ontlasting.

Voordelen
De onderzoekers beweren dat het drinken van rauwe melk vast ook voordelen heeft ten opzichte van het nuttigen van gepasteuriseerde melk, maar dat deze voordelen absoluut niet opwegen tegen de gezondheidsrisico’s.