Drieduizend dinosaurusstapjes gevonden

Archeologen hebben in China meer dan 3000 pootafdrukken van dinosaurussen gevonden. Naar schatting zijn de afdrukken zo’n 100 miljoen jaar geleden ontstaan. De kleinste afdrukken waren amper 10 centimeter lang, de grootste telden maar liefst 81 centimeter in lengte.

De afdrukken zijn afkomstig van zes verschillende soorten dinosaurussen. Eén van die dinosaurussen is de tyrannosaurus, zo hebben de onderzoekers laten weten.

Dinosaurusstad
De wetenschappers vonden de afdrukken in Zhucheng, in het oostelijk deel van de regio Shandong. In ditzelfde gebied zijn in het verleden ook de meeste gefossiliseerde dinosaurusbotten ter wereld gevonden. Op meer dan dertig plaatsen in de nabijheid van Zhucheng zijn botten aangetroffen en het gebied heeft er de naam ‘dinosaurusstad’ aan overgehouden.

Vluchten
De voetstappen van de dinosaurussen stonden allemaal in dezelfde richting. Dat wijst erop dat ze in een grote groep reisden. Waarschijnlijk werden de plantenetende dinosaurussen aangevallen en zijn ze op de vlucht geslagen.

De dinosaurussen verdwenen miljoenen jaren geleden. De reden van hun uitsterven is nog steeds onbekend. Onderzoekers hopen in Zhucheng te kunnen achterhalen wat de dinosaurus de kop kostte. Al sinds 1964 worden er opgravingen en onderzoeken gedaan.