Drie aardachtige exoplaneten gevonden bij nabije ster

Wetenschappers hebben NASA’s Kepler-telescoop gebruikt om drie aardachtige exoplaneten op te sporen. De drie exoplaneten zijn iets groter dan de aarde en draaien rondom de rode dwergster EPIC 201367065 op een afstand van slechts 150 lichtjaar bij de aarde vandaan.

Twee van de drie exoplaneten draaien dicht om de moederster en ontvangen daarom 10,5 en 3,2 keer zo veel licht als de aarde. Kortom, hier is leven waarschijnlijk niet mogelijk.

De derde exoplaneet biedt wel hoop. Dit hemellichaam is 1,5 keer groter dan de aarde en ontvangt 1,4 keer zoveel licht als de aarde. Daarmee bevindt deze exoplaneet zich aan de binnenkant van Goldilocks zone. Dit betekent dat het hier niet te koud is dat water bevroren is, maar dat het ook niet te warm is dat water direct verdampt.

De juiste atmosfeer
Hoewel er steeds vaker aardachtige exoplaneten worden gevonden, twijfelen wetenschappers of er leven mogelijk is op één van de aangetroffen exoplaneten. “Een dunne atmosfeer met stikstof en zuurstof zorgde er voor dat leven kon ontwikkelen op aarde”, vertelt astronoom Ian Crossfield van de universiteit van Arizona. “Maar de meeste exoplaneten die door Kepler zijn gevonden hebben een dikke, waterstofrijke atmosfeer, waar geen leven is zoals wij dat kennen op aarde.”

Hoop
Toch biedt de aardachtige exoplaneet bij EPIC 201367065 hoop. “De kans is groot dat de buitenste exoplaneet een rotsachtige planeet is, net zoals de aarde”, zegt student Erik Petigura van de universiteit van Californië in Berkeley. “Als dit zo is, dan heeft deze exoplaneet misschien wel vloeibare oceanen.”

"Three Nearly Earth-Size Planets Found Orbiting Nearby Star" - UA News