Deze dinosaurus had twee kapitein Haak-haken op zijn nekschild

Wetenschappers hebben een nieuwe dinosaurus gevonden met twee bijzondere haken op zijn nekschild. Het is dat de Schotse auteur J.M. Barrie zijn verhaal over Peter Pan en kapitein Haak al heeft geschreven, anders zouden we weten waar hij zijn inspiratie vandaan heeft gehaald.

Het internationale team van wetenschappers vond in Utah een nieuwe soort met de naam Machairoceratops cronusi. Deze dino is een lid van de groep plantenetende Ceratopidae. Misschien zegt deze groep je niets, maar je hebt vast wel eens gehoord van de Triceratops. Dit is namelijk de bekendste dino uit deze groep.

De vondst van deze dinosaurus is heel belangrijk. “Er was sprake van een evolutionair gat van bijna vier miljoen jaar tussen de Diabloceratops eatoni en de Nasutoceratops titusi”, vertelt hoofdauteur Eric Lund van de Ohio universiteit. “De vondst van de Machairoceratops cronusi verkleint dit gat.”

Machairoceratops leefde 77 miljoen jaar geleden aan het eind van het Krijt, toen Noord-Amerika door een grote zee gesplitst werd. De dino was ongeveer zes tot acht meter lang en woog één tot twee ton. Opvallend zijn de twee kapitein Haak-haken op zijn nekschild. “De functie hiervan is momenteel nog niet bekend.”