Dinosaurus met hartvormige staartbeen ontdekt in Tanzania

Het gaat om een enorme titanosaurus die zo’n 100 miljoen jaar geleden leefde.

Wetenschappers hebben de dinosaurus de naam Mnyamawamtuka moyowamkia gegeven. De resten van de dinosaurus zijn ontdekt in een klif langs de Mtuka-rivier in Tanzania.

Hart in de staart
Er zijn verschillende gefossiliseerde botten van M. moyowamkia teruggevonden. Onder meer botten uit de hals, rug, voor- en achterpoten. Maar één bot springt er echt uit. En dat is een hartvormig botje dat zich nabij het puntje van de staart van M. moyowamkia ophield.

Afbeelding: Mark Witton.

Titanosaurus
M. moyowamkia behoorde tot de titanosaurussen: enorme dino’s die zich op vier poten voortbewogen. De dino leefde zo’n 100 miljoen jaar geleden. Volgens de onderzoekers was de dinosaurus nog niet volwassen. Toch had deze reeds kolossale afmetingen. De dino zou ongeveer anderhalve ton hebben gewogen en een slordige 7,5 meter lang zijn geweest.

Een deel van het skelet van de enorme dinosaurus. Afbeelding: Patrick O’Connor.

Prille evolutie
Onderzoekers zijn in hun nopjes met de ontdekking van M. moyowamkia. “Hoewel titanosaurussen voor de beruchte massa-extinctie die het tijdperk van de dinosaurussen tot een einde bracht, één van de meest succesvolle dinosaurusgroepen vormden, blijft hun vroege evolutionaire geschiedenis tamelijk obscuur,” vertelt onderzoeker Eric Gorscak. M. moyowamkia onthult meer over die periode. De dinosaurus staat namelijk dicht bij de oorsprong van een clade die Lithostrotia wordt genoemd en waarin we uiteindelijk bijna alle titanosaurussen die aan het eind van het Krijt op aarde rondwandelden, kunnen onderbrengen. In andere woorden: de dinosaurus staat aan de oorsprong van een enorme diversificatie onder de titanosaurussen.

De meeste informatie over titanosaurussen hebben onderzoekers verkregen dankzij vondsten in Zuid-Amerika. Maar ook in Afrika zijn de laatste tijd prachtige vondsten gedaan. Zo zijn er nieuwe soorten titanosaurussen aangetroffen in Tanzania, Egypte en andere delen van het Afrikaanse continent. En elke vondst geeft weer meer inzicht in de evolutie van deze machtige dino’s.

"New dinosaur with heart-shaped tail provides evolutionary clues for African continent" - Ohio University