Diepte zien in het heelal: heldere ster en zwak sterrenstelsel

Als astronomen het dwergstelsel PGC 39058 willen onderzoeken hebben ze pech. Een heldere ster zweeft tussen dit dwergstelsel en de aarde en voorkomt dat wij een vrij zicht op het sterrenstelsel hebben.

Het is een fraai voorbeeld van diepte zien in het heelal. De ster is iets meer dan 1.000 lichtjaar van de aarde verwijderd, terwijl je 14 miljoen lichtjaar moet reizen om bij het dwergstelsel te arriveren. De ster staat dus ruim duizend keer dichterbij de aarde dan de miljoenen sterren in PGC 39058. Het is een knappe prestatie van de Hubble-telescoop dat beide objecten in één beeld zijn gevangen. Een ander hoogtepunt van deze foto is dat zelfs individuele sterren in het verre dwergstelsel te onderscheiden zijn.

In de ogen van de Hubble-telescoop lijkt de voorgrondster een felle ster te zijn, maar in werkelijkheid valt dat mee. De desbetreffende ster – HD 106381 – heeft een magnitude van 6,78 en is alleen met een verrekijker te spotten. Als je deze ster wilt observeren, werp dan een blik op het sterrenbeeld Draak.

Wie goed kijkt ziet nog veel meer sterrenstelsels op deze bijzondere Hubble-foto. Deze sterrenstelsels bevinden zich nog veel verder weg dan het dwergstelsel PGC 39058.

Afbeelding bovenaan dit artikel: NASA / ESA