Deze nieuwe dino vloog wellicht als een vleermuis

nieuwe-dino

Wetenschappers hebben in China het fossiel van een dinosaurus gevonden, die waarschijnlijk vleugels als een vleermuis had. Deze dino – met de korte naam Yi qi – leefde 160 miljoen jaar geleden en was familie van de eerste vogels.

Yi qi leefde in het noordoosten van China en woog minder dan 400 gram. Deze dinosaurus lijkt op de artistieke impressie bovenaan zeer indrukwekkend en gevaarlijk, maar in werkelijkheid was dit dier niet veel groter dan een duif. Toch viel de paleontologen één ding op: een lang, staafvormig bot dat vanaf de pols uitstrekte. Eenzelfde soort structuur zien we tegenwoordig in de vleugels van vleermuizen en vliegende eekhoorns terug.

De onderzoekers hebben de Yi qi-botten nader bestudeerd en troffen kraakbeen aan, waardoor de kans groot is dat de vleugels werden gebruikt om te vliegen. Helaas is de staat van de vlieghuid (of vliegmembraan) van de dino zo slecht, dat wetenschapper niet met zekerheid kunnen vaststellen hoe de dino zijn vleugels gebruikte.

Reacties van andere wetenschappers
Andere onderzoekers reageren lovend op het Chinese onderzoek. “Het is fascinerend hoe evolutie experimenteerde met allerlei manieren om te vliegen”, zegt professor John Long van de Flinders universiteit. “Op een bepaald moment werd de juiste formule gevonden en evolueerden de dino’s in vogels.”

“Het is voor het eerst dat er weefsel van de vleugels is aangetroffen bij een dinosaurus”, zegt Dr. Makoto Manabe van het National Museum of Nature and Science. “Deze vondst toont aan dat de evolutie van vliegen niet zo simpel was als gedacht. Er is meer onderzoek nodig naar de oorsprong van vliegen.”