Deze landslak past bijna tien keer in het oog van een naald

slak

Wetenschappers hebben in China misschien wel de kleinste landslakken ter wereld ontdekt. De schelp van de slakken is 0,86 millimeter hoog.

De onderzoekers deden hun vondst in het zuiden van China. Ze stuitten er op lichtgrijze – lege – schelpjes met een hoogte die de 1 millimeter nog niet haalde. In totaal ontdekten de onderzoekers zeven nieuwe soorten landslakken.

De kleinste
Eén van de schelpjes had een hoogte van 0,86 millimeter. Het is mogelijk de kleinste landslak die tot op heden wereldwijd is ontdekt. Deze nieuwe soort heeft de naam Angustopila dominikae gekregen.

Nog een kleintje
Van een andere soort zijn meerdere schelpjes teruggevonden die gemiddeld een hoogte van 0,87 millimeter hadden. Deze soort heeft de naam Angustopila subelevata gekregen.

De onderzoekers stellen dat het ontdekken van deze piepkleine soorten lastig is, toch is het volgens hen belangrijk om naar deze soorten te blijven zoeken. “Dat is belangrijk om een beter beeld te krijgen van de biodiversiteit en de natuurhistorie, maar ook voor het onderzoeken van de evolutie van dwerggroei in ongewervelde organismen.”

"Tiny, record-breaking Chinese land snails fit almost 10 times into the eye of a needle" - Zookeys (via Eurekalert.org)
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Dr. Barna Páll-Gergely / Nikolett Szpisjak.