Deze bolwolken in de Rennende kipnevel zullen niet allemaal sterren worden

De ruimtefoto van de week is deze prachtige foto van donkere bolwolken in de stellaire kraamkamer IC 2944.

In deze kosmische kraamkamer worden jonge sterren geboren. IC 2944 is 6.500 lichtjaar van de aarde verwijderd en wordt ook wel de Rennende kipnevel genoemd. De foto is gemaakt door ESO’s Very Large Telescope.

Op de foto zijn donkere stofwolken te zien. Dit zijn Thackeray-globulen, vernoemd naar de astronoom A.D. Thackeray die in 1950 voor het eerst deze bolwolken in IC 2944 aantrof. Hij was overigens niet de eerste astronoom die bolwolken zag. Die eer gaat naar de astronoom Bart Jan Bok. Deze in Nederland geboren astronoom werd in de jaren dertig Amerikaans staatburger en vond in de jaren veertig donkere wolken in de Lagunenevel (Messier 8). Deze ontdekking noemde hij in The Astrophysical Journal in 1947. Hij dacht dat deze wolken cocons waren die door zwaartekracht samentrokken en waaruit sterrenhopen ontstonden. In de jaren negentig bleek dat hij gelijk had: in bolwolken worden sterren geboren.

Op de ruimtefoto van de week steken deze globulen fraai af tegen de roze nevel. De Thackeray-globulen eroderen doordat ze continu worden gebombardeerd met ultraviolette straling van nabije sterren. Hierdoor zullen deze stofwolken in de nabije toekomst worden verwoest, vaak nog voordat ze tot sterren kunnen samentrekken. Toch hoeft dit niet altijd zo te zijn. In de grootste bolwolk in IC 2944 zijn namelijk zes protosterren gevonden tijdens de Two Micron All Sky Survey (2MASS).

IC 2944 is in het verleden vaker gefotografeerd, waaronder door de Hubble-telescoop in 2003. Ook op deze foto zijn de bolwolken goed zichtbaar.

"The Very Large Telescope snaps a stellar nursery and celebrates fifteen years of operations" - ESO