De menselijke geest doorgronden: there’s an app for that!

De menselijke geest is complex, maar bijzonder fascinerend. Waarom doen mensen wat ze doen? En hoe denken mensen? Een groep wetenschappers bedacht een app die u met behulp van leuke vragen inzicht geeft in de psyche van de mens en uw leven wellicht een stukje gemakkelijker kan maken.

Er verschijnt een stelling op het scherm. ‘Serveerders die hun klanten aanraken, krijgen meer fooi’. Is het waar of onwaar? En ‘Door multitasken te oefenen kun je efficiënter gaan werken’. Klopt het of is het een verzinsel?

Meer fooi
Wie de app ‘Social Knowledge The Game‘ op zijn of haar telefoon downloadt, wordt elke dag met zo’n stelling verrast. Een paar uur later komt het juiste antwoord. In het geval van de serveersters: die stelling klopt. Met één druk op het scherm weet u direct waarom. Op het scherm verschijnt een onderzoekje uit 1984 waarin horecapersoneel klanten niet aanraakte of de schouder of hand van klanten aanraakte. Het personeel dat de klant aanraakte, kreeg over het algemeen meer fooi.

In-Mind Foundation
Het spel is een initiatief van de In-Mind Foundation, een organisatie die zich ten doel heeft gesteld sociaalpsychologische kennis zo goed mogelijk te verspreiden. “We wilden een leuke en nieuwe manier ontwikkelen om dit te doen,” vertelt sociaalpsycholoog dr. Hans IJzerman, momenteel werkzaam aan de universiteit van Tilburg en voorzitter van de Foundation. “De app leek ons de meest ideale manier.”

Betere beslissingen
Dankzij de app kunnen mensen op een ludieke manier sociaalpsychologische kennis tot zich nemen. Ze kunnen zelfs de competitie met elkaar aangaan en zien in hoeverre hun vrienden de menselijke psyche eigenlijk doorgronden. Toch is de app niet alleen maar ludiek bedoelt. De onderzoekers die de app ontwikkelden, hopen dat mensen ook echt iets met de informatie kunnen. “Soms zitten er direct toepasbare feitjes in,” vertelt IJzerman. Een serveersters kan door de app bijvoorbeeld ontdekken dat een simpele aanraking genoeg is om met meer geld naar huis te gaan. “Maar daarnaast zit er ook kennis in waarvan we hopen dat mensen uiteindelijk – door het leren van die kennis – op tal van gebieden betere beslissingen kunnen nemen.”

De app

Wilt u de app (die overigens wel Engelstalig is) eens proberen? Deze is er voor de iPhone (0,99 dollar) en voor Android (gratis). Zoek daarbij naar Social Knowledge: The Game. Bezit u een iPhone en wilt u kans maken op een gratis app? Stuur dan een mailtje met als onderwerp ‘Scientias.nl’ naar app.beta{apenstaartje}in-mind.org. De eerste vijf reageerders krijgen een code voor een gratis app toegestuurd!

Realiteit
Het ontwikkelen van de app ging niet zonder slag of stoot, zo vertelt IJzerman. De sociale psychologie is een complex onderzoeksdomein, waarbij sociaal gedrag meestal door veel factoren beïnvloed wordt. Sociaalpsychologische kwesties in een stelling vangen, zonder de complexe werkelijkheid al te veel geweld aan te doen, viel dan ook niet mee. “Ten eerste hebben we de statements heel zorgvuldig geselecteerd.” Klassieke en robuuste effecten kregen de voorkeur boven minder eenduidige onderzoeksresultaten. “Ook krijgen mensen nadat ze de statement krijgen een redelijk uitgebreide uitleg van het onderzoek met een verwijzing naar de oorspronkelijke referentie. Als mensen daar in geïnteresseerd zijn, weten ze waar ze het kunnen vinden. Daarnaast zijn we ons ervan bewust dat de huidige vorm nog steeds de heel complexe realiteit geweld aandoet. Wellicht het belangrijkste is dan ook dat we met onze stichting verschillende manieren van kennis aanbieden. Mensen kunnen zich bijvoorbeeld via de app ook intekenen om mee te doen aan onderzoek en zo achterhalen wat dat nu echt betekent. En we hopen natuurlijk vooral dat mensen geïnteresseerd raken in sociaalpsychologische thema’s en via de app op onze site komen om daar meer te lezen.”

Journals
Inmiddels hebben de onderzoekers genoeg stellingen voor ongeveer een jaar opgesteld. “Uiteindelijk hopen we een samenwerking met journals op te kunnen zetten, die op basis van nieuw onderzoek statements toe zouden sturen. We kunnen dan zelf selecteren op de beste vragen, waarbij we zelf ook de wat robuustere fenomenen willen blijven belichten.”

Voor zover de onderzoekers weten is Social Knowledge: The Game de eerste app die op zo’n ludieke manier de wetenschappelijke kennis in een specifiek onderzoeksdomein toetst. Het is in ieder geval een originele manier om de (nieuwste) onderzoeksresultaten op leuke wijze voor iedereen toegankelijk te maken. Overbodig is de app zeker niet. Wanneer u ermee gaat stoeien, zult u ongetwijfeld al snel tot de conclusie komen dat de menselijke geest nog wel wat geheimen voor u in petto heeft.

Bronmateriaal

Interview met Hans IJzerman.
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Filosofias filosoficas (via Wikimedia Commons).

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd