De meest gedetailleerde kaart van de nachthemel

Microsoft heeft de grootste en helderste kaart ooit van de nachthemel gemaakt. De kaart bestaat uit een biljoen pixels, oftewel de foto is één terapixel groot. De softwaregigant plakte 1.791 paren van rode en blauwe platen aan elkaar om de kaart te creëren.

Telescopen in Californië en Australië hielpen mee om de kaart te maken. Microsoft had beide telescopen nodig om foto’s te krijgen van de noordelijke nachthemel en de zuidelijke nachthemel.

Dankzij WorldWide Telescope en Bing maps is het voor iedereen mogelijk om in te zoomen op het heelal. Ontdek nevels met jonge sterren, vlieg langs verre sterrenstelsels of breng een bezoek aan supernovarestanten.

Om iedere pixel van de nieuwe hemelkaart te zien zijn een half miljoen HD-televisies nodig. Als de kaart op papier wordt geprint, bestrijkt deze met gemak de lengte van een American Football-veld.

De rode en blauwe platen werden zo goed mogelijk op elkaar geplakt om kleurenfoto’s te krijgen. Daarnaast duurde het enkele uren om alle kleurenkaarten aan elkaar te plakken. De uiteindelijke hemelkaart heeft een grootte van 802 GB.

Links een oude hemelkaart, rechts de nieuwe van Microsoft.