Daarom plakt een spin niet aan zijn web

Een spin blijft onder meer dankzij een speciale coating aan zijn pootjes niet aan zijn eigen web plakken, zo blijkt.

Er is in het verleden al veel onderzoek naar spinnen en hun web gedaan. En ook die ene goede vraag – waarom blijft een spin zelf niet aan zijn web plakken? – is al veelvuldig onderzocht. Maar de studies die dat heeft opgeleverd zijn niet zo sterk als onderzoekers ze graag zien. En dus besloten ze die vraag met behulp van moderne technologieën voor eens en altijd te beantwoorden.

Camera
De onderzoekers maakten camerabeelden van twee soorten spinnen: Nephila clavipes en Gasteracantha cancriformis. De beelden werden gemaakt terwijl de spinnen hun web bouwden.

…angst voor spinnen de spin groter maakt?

Voorzichtigheid
Zo ontdekten de onderzoekers dat spinnen hun poten heel zorgvuldig neerzetten. Ze plaatsen hun pootjes zo dat de plakkerige krachten zo klein mogelijk zijn. En die voorzichtigheid handhaven ze tijdens de hele bouw van hun web, waarbij ze honderden tot duizenden keren met plakkerige draden in aanraking komen.

Coating
Maar de spin moet het niet alleen van die bewegingen hebben. Het diertje krijgt ook hulp van een speciale coating op zijn pootjes, zo blijkt uit experimenten. De onderzoekers wasten de pootjes van de spinnen zodat deze coating verdween. Daarop bleven de spinnen veel meer aan hun web plakken dan daarvoor het geval was.

Ook worden de pootjes tegen de kleverigheid beschermt door middel van speciale haren waar de kleverige substantie gemakkelijk van af druipt (dat is op dit filmpje goed te zien). Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad Naturwissenschaften.

"Why Spiders Do Not Stick to Their Own Sticky Web Sites" - SI.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Ben Ellis (cc via Flickr.com).