Curiosity lasert zijn eerste steen op Mars

Marsrover Curiosity heeft voor het eerst zijn laser gebruikt. De rover gebruikte de laser om een steen ter grootte van een vuist te analyseren.

Gedurende een periode van tien seconden vuurde Curiosity dertig laserpulsen op de steen af. Elke puls levert enorm veel energie op. Die energie verandert atomen in het gesteente in gloeiend plasma. Het licht vangt Curiosity weer op en analyseert het om te achterhalen welke elementen zich in het gesteente bevinden.

Informatie
De resultaten van Curiosity’s eerste lasershow zijn inmiddels op aard beland. Tot grote vreugde van onderzoekers. Zo vertelt onderzoeker Roger Wiens dat Curiosity door te laseren heel veel informatie heeft verzameld. “Ons team is dolblij en werkt hard. Na acht jaar aan het instrument gewerkt te hebben, gaat het zich nu terugbetalen!”

Hier ziet u de steen die Curiosity heeft bestudeerd. NASA heeft de steen zelfs een naam gegeven: Coronation. Foto: NASA / JPL-Caltech / LANL / CNES / IRAP.

De informatie die Curiosity verzameld heeft, verbaast de onderzoekers. “Het is verrassend dat de gegevens die we verzameld hebben als het gaat om de verhoudingen tussen het signaal en ruis, nog beter zijn dan tijdens tests op aarde,” stelt onderzoeker Sylvestre Maurice. “We kunnen nog heel wat grootse wetenschap verwachten van de mogelijk duizenden doelen die we in de komende twee jaar met ChemCam gaan bestuderen.”

Curiosity is inmiddels alweer twee weken op Mars. De afgelopen weken heeft Curiosity heel veel foto’s gemaakt. Ook heeft zijn systeem een update ondergaan. En nu start de rover dus echt met onderzoek. Uiteindelijk moet de rover dankzij dat onderzoek gaan achterhalen of er ooit leven op Mars mogelijk is geweest.

"Rover's Laser Instrument Zaps First Martian Rock" - NASA.gov