Clusters van sterrenstelsels botsen tegen elkaar in computersimulatie

Wetenschappers van verschillende Amerikaanse instellingen hebben met krachtige supercomputers een computersimulatie gemaakt van twee botsende clusters van sterrenstelsels. Zulke clusters bestaan uit honderden sterrenstelsels, die door zwaartekracht bij elkaar worden gehouden. Dankzij dit soort simulaties hopen wetenschappers donkere materie te begrijpen.

Donkere materie is verantwoordelijk voor een groot deel van alle massa in het universum. Het probleem met donkere materie is dat het niet reageert met normale materie. Hierdoor is donkere materie niet direct te zien. Door de grootste structuren in het heelal te bestuderen hopen astronomen een glimp te zien van deze mysterieuze materie. Computersimulaties helpen daarbij.

Een botsing tussen clusters van sterrenstelsels kan miljarden jaren duren. Waarom zo lang? Hou er rekening mee dat dit soort groepen enorm groot zijn. Aangezien niets in het heelal sneller reist dan het licht, neemt een botsing tussen gigantische structuren veel tijd in beslag.

…niet iedereen gelooft dat donkere energie bestaat?

De computersimulatie simuleert de interactie van zowel normale als donkere materie. Deze gecombineerde simulatie ziet u aan het eind van het filmpje. “Het is duidelijk te zien dat het mixen van het gas wordt aangedreven door de agressieve beweging van de donkere materie”, zegt de vertelster in het filmpje.

Bekijk het filmpje hieronder.