Cluster ontdekt met een piepjong hart

ster

Wetenschappers hebben een cluster ontdekt met een hart waarin nog altijd heel veel nieuwe sterren ontstaan. Het is een unieke vondst.

Een cluster is een groep van sterrenstelsels die door de zwaartekracht bij elkaar wordt gehouden. De sterrenstelsels in het hart van zo’n cluster bestaan meestal uit oude, rode of dode sterren. Maar wetenschappers hebben nu een cluster met een opvallend jong hart ontdekt. In het hart van dit cluster ontstaan elk jaar honderden nieuwe sterren!

…ons sterrenstelsel deel uitmaakt van een cluster en dat dat cluster weer deel uitmaakt van een supercluster?

Fusie
Het gaat om het cluster SpARCS1049+56 (zie de foto hierboven). “We denken dat het enorme sterrenstelsel in het centrum van dit cluster verwoed bezig is om nieuwe sterren te maken nadat het met een kleiner sterrenstelsel is gefuseerd,” vertelt onderzoeker Tracy Webb.

Hubble
Ruimtetelescoop Hubble detecteerde in het hart van het cluster de sporen van een fusie van twee gasrijke sterrenstelsels. Wanneer twee gasrijke sterrenstelsels botsen, wordt het aanwezige gas snel omgezet in nieuwe sterren. Het is slechts de tweede keer dat onderzoekers een botsing van twee gasrijke sterrenstelsels in het hart van een cluster observeren. Eerder zagen ze een soortgelijk scenario in een cluster dat een stukje dichter bij het onze staat. In dat cluster ontstonden echter niet in zo’n rap tempo als in dit cluster nieuwe sterren.

Het helderste sterrenstelsel in het cluster produceert zo’n 800 sterren per jaar. Ter vergelijking: onze Melkweg maakt er slechts hooguit twee per jaar. “De Spitzer-gegevens laten ons zien dat er een enorme hoeveelheid sterren in het hart van dit cluster ontstaat, iets wat we zelden eerder hebben gezien in een cluster dat zo ver weg staat,” vertelt onderzoeker Adam Muzzin. Het cluster bevindt zich op zo’n grote afstand van de aarde dat het licht ervan maar liefst 9,8 miljard jaar onderweg was alvorens het hier arriveerde.

"Astronomers find galaxy cluster with bursting heart" - Spacetelescope.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / STScI / ESA / JPL-Caltech / McGill.