Cleopatra’s make-up had twee doeleinden

GESCHIEDENIS  De make-up die de oude Egyptenaren met name rondom de ogen aanbrachten, houdt onderzoekers al geruime tijd bezig. Dat de donkere make-up de vrouw eronder tegen de kwade daden van het duivelsoog moest beschermen, was bekend. Recent onderzoek voegt daar een tweede doeleinde aan toe: bescherming tegen oogziektes.

De oude Egyptenaren produceerden zo’n 4000 jaar geleden al make-up om hun ogen te versieren en donkerder te maken. Ze gebruikten daarvoor een mix van lood en sulfaat. Soms duurde het langer dan een maand om de make-upmix te maken. De bijzondere oogmake-up was ook andere volken opgevallen. Zo zagen de oude Grieken en Romeinen al in dat de make-up wel eens een geneeskundige werking zou kunnen hebben. Zij wilden echter eerst weten hoe de stoffen precies werkten.

Onderzoekers hebben zich nu in dat vraagstuk vastgebeten. Ze analyseerden de chemische samenstelling van de make-up en stelden vast dat de mix slechts een kleine hoeveelheid lood bevat. Lood staat bekend als schadelijk, maar in kleine concentraties doodt de stof geen lichaamscellen. Sterker nog: lood doet de cellen goed. De chemische stof zorgt dat het lichaam het molecuul stikstofmonoxide aanmaakt. Dit molecuul activeert het immuunsysteem dat vervolgens de bacteriën die ooginfecties veroorzaken, aanpakt.