Chloor houdt rozen schimmelvrij

Bij toeval stuitten wetenschappers van de universiteit van Wageningen op een doodsimpele oplossing voor een groot probleem. Alle rozen dragen sporen van de schimmel Botrytis cinerea bij zich. Voordat een roos naar de consument gaat, moeten die sporen worden gedood. Een lastige klus met een simpele oplossing: chloor.

Nu moeten telers ingewikkelde spuitschema’s met daarin diverse bestrijdingsmiddelen hanteren om de schimmel te doden en te voorkomen dat deze resistent wordt. De onderzoekers wilden kijken welke middelen het best werkten. En dus zetten ze een experiment op. Tijdens de proeven gebruikten ze een chlooroplossing als controlemiddel. Tot hun grote verbazing werkte dat het best van allemaal.

Oplossing
Een liter water met één of twee milliliter chloor is voldoende. De oplossing doodt alle sporen. “Als de plant al is geïnfecteerd door de schimmel, werkt het chloor niet,” vertelt onderzoeker Ernst Woltering.

Ideaal
Het chloor is ondertussen aan meerdere tests onderworpen en komt telkens als ideale oplossing uit de bus. Het chloor zorgt ervoor dat vijftig tot zeventig procent minder rozen het slachtoffer worden van Botrytis cinerea. De rozen die reeds door de schimmel zijn aangetast, beschadigen bovendien minder erg nadat ze een behandeling met het chloor hebben ondergaan.

De onderzoekers van de Wageningse universiteit werkten samen met Amerikaanse wetenschappers van UC Davis en deden de ontdekking twee jaar geleden al. Ze besloten eerst te kijken of ze patent op de vondst konden aanvragen. Dat is mislukt. “Iedereen kan de chlooroplossing zo kopen. De vinding is niet te beschermen. Daarom hebben we de uitkomsten nu maar eens gepubliceerd.”

Persbericht Wageningen Universiteit