China is van plan om negen steden te verbinden. Zo ontstaat er één superstad die qua oppervlak even groot is als Nederland. In totaal zullen straks 42 miljoen mensen in deze ‘hyperstad’ wonen. Van de negen steden zijn Kanton (ruim 6 miljoen inwoners) en Shenzhen (8,6 miljoen inwoners) op dit moment de grootste metropolen. De steden behouden overigens gewoon hun oude namen.
Om de negen steden met elkaar te verbinden geeft China ongeveer 220 miljoen euro uit aan meer dan 150 projecten. Zo komen er 29 treinrails met een totale lengte van 50.000 kilometer. Inwoners kunnen met één treinkaartje alle negen steden bezoeken. Daarnaast zal een samensmelting zorgen voor een verlaging van maandelijkse kosten, zoals water, energie en telecommunicatie.
Dit is echter pas het begin, beweert planner Ma Xiangming van het Guangdong Rural & Urban Planning Instituut uit. “Tegen het einde van het decennium willen we nog grotere steden maken door zones met 50 tot 100 miljoen mensen en kleinere stedelijke clusters met 10 tot 25 miljoen mensen te creëren.”
Dit proces is al bezig in het gebied rondom Peking en Tianjin. China wil deze twee belangrijke steden verbinden door een netwerk van hogesnelheidsrails aan te leggen. Zo kunnen inwoners binnen een half uur reizen van Tianjin naar Peking (en vice versa) De resulterende superstad – de zogenoemde ‘Bohai Economic Rim’ – heeft meer dan 250 miljoen inwoners.
Eén ding is zeker: China blijft alsmaar groeien. Het land komt om de haverklap met indrukwekkende plannen en voert deze ook uit. Moeten wij ons in het westen zorgen gaan maken over deze industrie in opkomst?