Chemisch goedje laat blinde muis (tijdelijk) weer zien

Onderzoekers tonen aan dat ze een blinde muis met behulp van een chemisch stofje weer even het zicht terug kunnen geven. De wetenschappers hopen dat een verbeterde variant van het stofje in de toekomst ook blinde mensen weer kan laten zien.

Het wonderlijke stofje heeft de naam AAQ gekregen. Het chemische goedje verricht ‘wonderen’ op het netvlies. Het netvlies van blinde muizen is namelijk niet gevoelig voor licht. AAQ brengt daar verandering in, zo blijkt uit experimenten met muizen.

De onderzoekers gebruikten voor hun experimenten genetisch gemanipuleerde muizen. Door de genetische manipulatie waren de lichtgevoelige staafjes en kegeltjes in het netvlies van de muizen binnen enkele maanden na hun geboorte, niet langer in werking. Hierdoor konden ze niet zien: hun netvlies was niet langer gevoelig voor licht. De onderzoekers injecteerden kleine hoeveelheden AAQ in het oog van de muizen. Vervolgens was het netvlies weer gevoelig voor licht.

Hoe werkt het precies?
AAQ bindt zich aan ionkanalen aan het oppervlak van cellen in het netvlies. Zodra er licht op AAQ valt, wordt het stofje actief en verandert het de stroom van ionen die door deze kanalen beweegt. Zo activeert het de zenuwcellen op ongeveer dezelfde wijze als lichtgevoelige staafjes en kegeltjes in een gezond oog door licht geactiveerd worden. Dat schrijven de onderzoekers in het blad Neuron.

Tijdelijk
Het klinkt allemaal perfect. Wel is het maar een tijdelijke oplossing: na een tijdje is het stofje uitgewerkt. Toch hoeft dat in eerste instantie geen nadeel te zijn. De onderzoekers wijzen erop dat het een veilig alternatief is voor andere experimentele behandelingen die het netvlies voorgoed veranderen. Denk bijvoorbeeld aan stamceltherapie. “Het voordeel van deze aanpak is dat het een simpel chemisch stofje is,” vertelt onderzoeker Richard Kramer. “Dat betekent je de dosis kunt veranderen, je kunt het in combinatie met andere therapieën gebruiken of je kunt stoppen met de therapie als de resultaten niet bevallen.”

De onderzoekers hopen natuurlijk dat het stofje in de toekomst ook blinde mensen het zicht terug kan geven. Maar voordat er experimenten met mensen kunnen volgen, willen de wetenschappers het chemische stofje eerst verder verbeteren. Daar zijn ze nu al met bezig. Zo is er reeds een tweede variant ontwikkeld. En de eerste experimenten zijn veelbelovend: ze geven blinde muizen enkele dagen op rij het zicht terug.

"Chemical makes blind mice see" - Berkeley.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Look Into My Eyes (cc via Flickr.com).