Catastrofale explosies in jonge universum

Wetenschappers hebben bewijs gevonden dat een catastrofale gebeurtenis de vorming van sterren stopte in het jonge universum. In het sterrenstelsel SMM J1237+6203 vindt namelijk iedere seconde een explosie plaats met de kracht van biljoenen atoombommen. De reeks explosies houdt mogelijk miljoenen jaren stand.

De onderzoekers observeerden een massief sterrenstelsel op een afstand van tien miljard lichtjaar bij ons vandaan. Toen was het heelal slechts drie miljard jaar oud, oftewel een kwart van de huidige leeftijd. In het sterrenstelsel troffen de wetenschappers, geleid door de afdeling Fysica van de Durham universiteit, de krachtige explosies aan.

Zulke grote explosies kunnen de vorming van sterren tijdelijk stilleggen. “Het sterrenstelsel voorkomt op deze manier dat nieuwe sterren worden geboren”, vertelt Dr. Dave Alexander van de Durham universiteit. “Theoretici voorspelden dat grote hoeveelheden energie verantwoordelijk zijn voor deze activiteit. Het is nu voor de eerste keer dat wij het in actie zien.”

De stervorming wordt aan banden gelegd, omdat de zware explosies samentrekkende gaswolken – waarin sterren worden geboren – uit elkaar scheuren.

Wetenschappers zijn er nog niet uit wat de catastrofale gebeurtenis veroorzaakt. Het kan zijn dat een supermassief zwart gat in het centrum van het sterrenstelsel verantwoordelijk is voor de gigantische explosies. Het kan ook zijn dat het fenomeen wordt gecreëerd door krachtige winden, gegenereerd door supernova’s.