Bruine dwergen extreem snel gevormd

ASTRONOMIE  Wetenschappers hebben twee bruine dwergen gevonden in de nabijheid van een grote rode ster. Dit is opvallend, want twee bruine dwergen hebben veel materie nodig om te vormen. Daarnaast hebben ze slechts tien miljoen jaar de tijd gehad om te ontstaan. Hoe zijn deze bruine dwergen er in geslaagd om te vormen?

Bruine dwergen zijn aparte objecten in het heelal. Ze zijn net geen sterren, oftewel ze hebben niet genoeg massa om nucleaire energie te generen en dus licht te geven. Daarnaast zijn het ook geen planeten. Daarvoor zijn ze te groot.

Wanneer wetenschappers een bruine dwerg vinden, is het altijd een raadsel hoe deze is gevormd. Als een ster (een samentrekkende wolk van gas) of als een planeet (samenklonterende rotsblokken in een schijf rondom een ster).

Aangezien de twee pasgevonden bruine dwergen om de ster BD +20 2457 draaien, lijkt het logisch dat de bruine dwergen op dezelfde manier zijn ontstaan als planeten. Toch is dit apart. De twee bruine dwergen zijn namelijk 21 en 13 keer massiever dan Jupiter. Had de planetaire schijf zoveel materiaal om deze twee bruine dwergen te vormen?

Opvallender is dat een ster als BD +20 2457 ongeveer tien miljoen jaar nodig heeft om te ontstaan. In die tien miljoen jaar zijn de twee bruine dwergen geboren. Daarna kan niet, want dan zorgt de straling van de ster ervoor dat materiaal in de planetaire schijf wordt verdampt.

Wetenschappers vermoeden dat deze bruine dwergen meerdere tactieken gebruikten om aan materie te komen. “Ze groeiden waarschijnlijk op als planeten”, vertelt wetenschapper Alex Wolszczan, “maar door hun zwaartekracht konden ze net even wat meer massa verzamelen dan normale planeten.”