Bruine dwerg met extreem rode luchten ontdekt

bruine dwerg

Astronomen hebben een heel bijzondere bruine dwerg ontdekt. In het bovenste deel van de atmosfeer van deze bruine dwerg is een dikke laag wolken te vinden die voornamelijk bestaan uit mineraalstof. Het levert de bruine dwerg een extreem rode lucht op.

Zodra de onderzoekers de bruine dwerg ontdekten, was hun belangstelling gewekt. Want hoe kwam het hemellichaam toch aan die rode kleur? Nader onderzoek met de Very Large Telescope toonde aan dat de wolken in het bovenste deel van de atmosfeer de boosdoener waren. “En dat zijn geen wolken die we normaliter op aarde zien,” legt onderzoeker Federico Marocco uit. “De dikke wolken op deze bruine dwerg bestaan voornamelijk uit mineraalstof, zoals enstatiet en korund.

…wetenschappers onlangs de eerste weerkaart van een bruine dwerg hebben gemaakt?

De atmosfeer van de bruine dwerg – die aangeduid wordt als ULAS J222711-004547 – bevat waterdamp, methaan en wellicht ammoniak, maar bevat voornamelijk kleideeltjes. En dat laatste is ongebruikelijk. De onderzoekers willen graag een beter beeld krijgen van hoe deze atmosfeer werkt. Onderzoeker Avril Day-Jones: “Door de samenstelling en variaties in helderheid en kleuren van objecten zoals deze te bestuderen, kunnen we leren begrijpen hoe het weer op bruine dwergen en op grote planeten werkt.”

Bruine dwergen zitten qua omvang tussen sterren en grote planeten – zoals Jupiter en Saturnus – in. Ze zijn te groot om als planeet bestempeld te worden, maar te klein om kernfusie te bewerkstelligen en te schijnen zoals we dat van sterren gewend zijn. Hoewel bruine dwergen dus een beetje tussen de wal en het schip vallen, zijn er wel overeenkomsten tussen de atmosfeer van bruine dwergen en grote, hete gasplaneten. Door de atmosfeer van bruine dwergen te bestuderen, slaan we dus eigenlijk twee vliegen in één klap. We komen namelijk direct iets te weten over de doorgaans lastig te bestuderen gasplaneten.

"Red skies discovered on extreme brown dwarf" - RAS.org.uk
De afbeelding bovenaan dit artikel is gemaakt door Neil J Cook / Centre for Astrophysics Research, University of Hertfordshire.