Brughagedis snijdt zijn voedsel eerst in stukjes

De brughagedis houdt er een complexe kauwtechniek op na waarbij hij zijn voedsel letterlijk doormidden snijdt en vervolgens pas opeet.

Dat hebben Engelse onderzoekers ontdekt, zo is in het blad The Anatomical Record te lezen. De wetenschappers baseren hun conclusies op een onderzoek naar de brughagedis (ook wel tuatara genoemd) en computermodellen.

Kaken
Zodra de hagedis een lekker hapje te pakken heeft weten te krijgen, gaan zijn kaken aan het werk. Zijn onderste kaak sluit zich precies tussen twee rijen boventanden. Vervolgens beweegt de brughagedis zijn onderkaak enkele millimeters vooruit, waarbij het voedsel letterlijk doormidden wordt ‘gezaagd’. Met behulp van computermodellen brachten wetenschappers die beweging op gedetailleerde wijze in beeld. Zo ontdekten ze bijvoorbeeld ook dat de twee delen van de onderkaak vooraan niet in elkaar overgaan, maar los van elkaar kunnen bewegen.

Zoogdieren
En dat alles is heel bijzonder. Er zijn wel meer dieren bekend die er zo’n complexe kauwtechniek op nahouden, maar dat zijn allemaal zoogdieren. Wetenschappers dachten dan ook altijd dat enkel dieren met een snelle stofwisseling (die dus ook veel moeten eten) over zo’n complexe techniek beschikten. Maar nu blijken ook reptielen deze te kunnen ontwikkelen.

Prooi
De tuatara kan dankzij deze bijzondere kauwtechniek heel veel eten. “De snijdende kaken van de tuatara stellen deze in staat om allerlei soorten prooi waaronder kevers, spinnen, krekels en kleine hagedissen, te eten,” vertelt onderzoeker Marc Jones. Hij wijst erop dat er zelfs wel eens zeevogels zijn gevonden die door de tuatara zijn onthoofd.

Nu is de kauwtechniek van de tuatara heel bijzonder, maar vroeger was dat wel anders. Fossiele resten van dinosaurussen wijzen erop dat sommige dino’s er deze effectieve techniek ook op nahielden.