Bouwsteen van DNA kan ontstaan in de ruimte

NASA toont aan dat meteorieten bouwstenen van DNA met zich meedragen en dat die stoffen ook in de ruimte gevormd kunnen zijn.

Tientallen jaren geleden werden de eerste bouwstenen van DNA al in meteorieten aangetroffen. Maar het was onduidelijk of die bouwstenen uit de ruimte kwamen of dat de meteorieten op aarde ‘besmet’ waren geraakt. Nieuw onderzoek wijst erop dat belangrijke stoffen van DNA wel degelijk in de ruimte kan ontstaan.

Locatie
De onderzoekers analyseerden de stenen en stelden vast welke stoffen deze bevatten. Vervolgens keken ze of die stoffen in de omgeving waar de steen was gevonden voorkwam. Twaalf meteorieten bleken bouwstoffen van DNA te bevatten die niet op locatie voorkwamen. Drie meteorieten bevatten bouwstoffen die zelfs heel zeldzaam zijn op aarde.

Waar moeten wij zoeken naar buitenaards leven? Lees er hier alles over.

Variatie
Bovendien bleek de variatie in het aantal geproduceerde bouwstoffen in de meteorieten enorm te zijn. En dat komt overeen met de gedachte dat de bouwstoffen in de ruimte zijn ontstaan. “Als asteroïden zich gedragen als chemische ‘fabrieken’ waarin prebiotisch materiaal ontstaat dan zou je verwachten dat ze vele varianten nucleobases (één van de bouwstenen van DNA, red.) produceren en niet alleen de biologische types,” stelt onderzoeker Michael Callahan. “Dat komt doordat de ingrediënten in omstandigheden in elke asteroïde weer anders zijn.”

En daarmee stapelt het bewijs dat de bouwstoffen van DNA in de ruimte zijn ontstaan zich op.

"NASA Researchers: DNA Building Blocks Can Be Made in Space" - NASA.gov
De afbeelding hierboven is gemaakt door NASA's Goddard Space Flight Center / Chris Smith.