Blitzar voor het eerst in realtime gevonden

Blitzars zijn snelle, kosmische radioflitsen. Hoewel er de afgelopen jaren al meerdere blitzars zijn gevonden, is er nog nooit eentje realtime gespot. Tot nu. Wetenschappers van de Sinburne universiteit in Melbourne hebben een snelle radioflits gedetecteerd, afkomstig van een mysterieus object op een afstand van 5,5 miljard lichtjaar bij ons vandaan.

Tot nu toe zijn er negen blitzars gespot, waarvan de eerste in 2007. De meeste blitzars zijn gevonden door bestaande data door te spitten. Vaak werden deze objecten dan ook pas enkele weken of zelfs jaren later gevonden. De nieuwe blitzar met de naam FRB 140514 werd echter realtime opgevangen door de Parkes-radiotelescoop. De onderzoekers detecteerden de flits op 14 mei 2014.

Hoewel de blitzar wel is gespot, weten de onderzoekers niet wat voor object verantwoordelijk is voor deze energierijke uitbarsting. De korte radioflits duurt slechts één milliseconde, maar bij zo’n uitbarsting komt evenveel energie vrij als onze zon in een miljoen jaar afgeeft.

Sommige wetenschappers vermoeden dat de radioflits wordt veroorzaakt door een uitbarsting op een gigantische neutronenster. Anderen denken dat de ineenstorting van een te zware neutronenster de oorsprong is. Maar misschien dat er wel iets anders achter schuilt.

"A real-time fast radio burst: polarization detection and multiwavelength follow-up" - Arxiv.org (via Gizmodo)
De afbeelding bovenaan dit artikel is afkomstig van Pixabay.