‘Witte dolfijn blaast bellen die meer vertellen over zijn humeur’

walvis

Heeft de witte dolfijn een goed humeur? Kijk naar de bellen die hij onder water blaast en je weet het!

Onderzoekers trekken die conclusie nadat ze over een periode van acht jaar meer dan 11.000 keer toekeken hoe witte dolfijnen onder water bellen bliezen. “Witte dolfijnen blazen best vaak bellen onder water,” vertelt onderzoeker Michael Noonan. “Het gedrag is mysterieus en prachtig, maar ook heel complex.”

Waarom?
Noonan en zijn collega’s wilden graag achterhalen waarom de witte dolfijn bellen blaast. Want zo op het eerste gezicht is het wat onlogisch. Om in leven te blijven, moeten zeedieren op het moment dat ze zich onder water ophouden, zoveel mogelijk zuurstof in hun bloed hebben. En wat doet de witte dolfijn? Die blaast bellen en geeft dus zuurstof weg.

Vier categorieën
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de bellen die witte dolfijnen blazen in bijna alle gevallen in vier categorieën zijn in te delen. Soms blazen witte dolfijnen bijvoorbeeld kleine belletjes uit hun blaasgat (de onderzoekers noemen het ‘blowhole drips‘. Soms is er sprake van een heuse ‘uitbarsting’ (blowhole burst) of een stroom uit het blaasgat (blowhole stream) en soms blazen ze bellen via hun mond (mouth ring). Zowel mannetjes als vrouwtjes, jonge en volwassen witte dolfijnen maken deze bellen.

Gemoed
Maar wat misschien nog wel het meest interessant is, is dat elk type bel iets lijkt te vertellen over het humeur van de witte dolfijnen. Zo bleken de witte dolfijnen vaker kleine belletjes uit hun blaasgat te laten ontsnappen, wanneer ze aan het spelen waren. Dit type bel werd bovendien vaker door vrouwtjes dan door mannetjes geproduceerd, wat suggereert dat vrouwtjes wat speelser zijn dan mannetjes. Vrouwtjes bleken vaker dan mannetjes een ‘uitbarsting’ (blowhole burst) te produceren. Zo’n uitbarsting wordt in verband gebracht met een schrikreactie en suggereert “dat volwassen vrouwtjes van nature sneller reageren dan mannetjes,” aldus Noonan. Jonge mannetjes bleken weer vaker dan jonge vrouwtjes een ‘uitbarsting’ (blowhole burst) te vertonen. “Een reflectie van ruwere spelletjes die jonge mannetjes vaker spelen dan de vrouwtjes.”

Verder blijkt uit het onderzoek dat de witte dolfijnen gemiddeld zo’n 58 bellen per minuut blazen. Zo’n 90 procent van die bellen komt uit het blaasgat. De overige 10 procent uit de mond. Ook is er sprake van dagen waarop veel geblazen wordt en dagen waarop amper geblazen wordt. Mogelijk heeft dat te maken met het weer of is het zo dat bellen blazen ‘besmettelijk’ is en een door een bepaalde witte dolfijn geproduceerde bel andere witte dolfijnen stimuleert om ook zo’n bel te blazen.

"Belugas blow bubbles based on mood" - Canisius College (via Sciencedaily.com)
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Steve Snodgrass (via Wikimedia Commons).