Al twintig jaar denken we dat telefoneren tijdens het autorijden tot meer ongelukken leidt. Onterecht, zo stellen wetenschapeprs van de Carnegie Mellon University nu voorzichtig. Een nieuw onderzoek wijst er namelijk op dat telefoneren tijdens het autorijden de kans op ongelukken helemaal niet vergroot.
De onderzoekers trekken die conclusie op basis van een aantal onderzoeken. Ze gebruikten onder meer de gegevens van providers en rapporten van ongelukken om te kijken of er een verband was tussen telefoneren achter het stuur en ongelukken. Zo bestudeerden ze bijvoorbeeld mensen die tussen 2002 en 2005 achter het stuur kropen. In die periode was het heel gebruikelijk dat providers het bellen na 21.00 uur gratis maakten. Dat leidde ertoe dat er na die tijd zeven procent meer gebeld werd. En veel van die belletjes vonden in de auto plaats, zo stellen de onderzoekers op basis van het feit dat veel telefoontjes achtereenvolgens door verschillende telefoonmasten werden opgepikt. Toch nam het aantal ongelukken na 21.00 uur in die periode niet toe.
Beleid
De onderzoekers keken daarnaast welk effect het overheidsbeleid had. Verschillende Amerikaanse staten verboden op een bepaald moment het gebruik van mobieltjes in de auto. Maar de onderzoekers tonen nu aan dat dat niet tot minder ongelukken leidde.
Andere conclusie
“Het gebruik van een mobieltje tijdens het autorijden, leidt wellicht af, maar het leidt volgens ons onderzoek niet tot meer ongelukken,” vertelt onderzoeker Saurabh Bhargava. “Onze resultaten zijn precies genoeg om de effecten die doorgaans in de academische literatuur gevonden worden statistisch gezien in twijfel te trekken.” Bhargava denkt wel te weten hoe het komt dat zijn onderzoek hele andere resultaten opleverde dan eerdere studies. “Ons onderzoek onderscheidt zich van eerder onderzoek doordat het van nature voorkomende experimenten in de context van de echte wereld gebruikt.”
Voorzichtiger
Maar waarom leidt bellen in de auto eigenlijk niet tot een grotere kans op ongelukken? Het leidt tenslotte toch wel af. “Wellicht compenseren bestuurders de afleiding door heel bewust te bepalen wanneer ze gaan bellen of tijdens het bellen voorzichtiger te rijden,” speculeert Bhargava. “Dat zou kunnen verklaren waarom studies in het laboratorium andere resultaten hebben opgeleverd.”
De onderzoekers benadrukken verder dat hun studie alleen onderzocht heeft welk effect bellen heeft. Sms’en en mobiel internetten werd dus niet in het onderzoek meegenomen. “Het is zeker mogelijk dat die activiteiten wel een echt gevaar vormen.”