Begraafplaats vol dino’s gevonden

Wetenschappers hebben in Alberta, Canada de grootste dino-begraafplaats ter wereld gevonden. De begraafplaats is zo’n 3,7 vierkante kilometer groot en herbergt duizenden botten van de dinosaurussoort centrosaurus. Deze dino leefde zo’n 75 miljoen jaar geleden.

In het verleden bleek Alberta al vaker een schatkist aan dinosaurusbotten te zijn. Met de ontdekking van deze begraafplaats hopen paleontologen te kunnen achterhalen waarom de dinosaurussen juist hier zo graag leefden.

Lelijk
Natuurlijk is de vondst van zo’n begraafplaats geweldig, maar het zicht is er minder. “Het ziet er echt lelijk uit,” vertelt onderzoeker David Eberth. De botten zijn inmiddels blootgelegd waardoor ze afbreuk doen aan de prachtige omgeving die de dino’s 75 miljoen jaar geleden al zo prettig vonden.

Tropisch
Grote vraag is natuurlijk: hoe komen al die dinosaurusbotten op één plek terecht? Toen de centrosaurus nog in het huidige Canada leefde, was het een tropisch gebied. Dat betekent: mooi en warm weer, maar ook tropische stormen. Deze stormen konden grote aantallen dinosaurussen in één keer van de aardbodem vegen. Zo’n gebeurtenis zou het bestaan van deze begraafplaats kunnen verklaren.

De centrosaurus was een planteneter. De dinosaurus was ongeveer net zo groot als een koe en droeg op zijn kop een gigantische hoorn. Uit onderzoek blijkt dat deze hoorn vooral tijdens gevechten van pas kwam. Soms vonden die gevechten ook tussen soortgenoten plaats. Waarschijnlijk om vrouwtjes voor zich te winnen.

Afbeelding: Nobu Tamura