Bedwants verspreidt mogelijk ziekten

Ze duiken steeds vaker in bedden op en nu blijken de kleine kriebeldiertjes ook nog eens resistente bacteriën verspreiden.

Wetenschappers van St. Paul’s Hospital in Vancouver onderzochten vijf bedwantsen die zich in drie ziekenhuisbedden ophielden. Twee bedwantsen bleken drager te zijn van de bacterie Enterococcus faeium: een bacterie die resistent is voor antibiotica.

MRSA
De drie andere bedwantsen bleken de superbacterie MRSA (Meticilline-resistente Staphylococcus aureus) bij zich te dragen. En ook deze bacterie is resistent. “MRSA-infecties hebben een gaatje in de huid nodig (om iemand te besmetten, red.),” stelt onderzoeker Marc Romney. “En bedwantsen bijten, dus theoretisch gezien kunnen ze infecties overdragen.”

Over de bedwants…

De bedwants was lang een groot probleem: het diertje zat in meubels en bedden. Met behulp van pesticiden werd deze in de jaren ’50 echter uitgeroeid. Maar nu is het diertje bezig aan een comeback: de bedwants is resistent voor pesticiden aan het worden en populaties groeien ook in Europa met 100 tot 500 procent.

Vervelend
Het is onduidelijk of de bacteriën via de mens op de bedwants zijn beland of dat de bedwants de bacterie het ziekenhuis heeft binnengebracht. Maar de kans is groot dat de diertjes in staat zijn om ziektes te verspreiden. “Dit suggereert dat bedwantsen – die hiervoor enkel als vervelend werden gezien – mogelijk in staat zijn om ziektes over te dragen.”

De onderzoekers voerden hun studie uit in een arm deel van Vancouver waar zowel infecties als bedwantsen floreren. Nader onderzoek met meer bedwantsen en in andere gebieden moeten uitwijzen of de kleine kriebeldiertjes echt infecties verspreiden.