Baby’s kunnen een verband zien tussen twee gelijke objecten voordat ze praten. Dit beweren onderzoekers van de Northwestern Universiteit. Uit verschillende experimenten blijkt dat zeven maanden oude baby’s zich al ontwikkelen op het gebied van abstract denken.
Wetenschappers lieten baby’s van zeven maanden oud twee gelijke objecten en twee verschillende voorwerpen zien, bijvoorbeeld eerst twee Elmo-knuffels en vervolgens een Elmo-knuffel en een speelgoedkameel. Zuigelingen die weten dat twee objecten hetzelfde zijn, kijken langer naar paren die niet gelijk zijn, zelfs wanneer ze objecten voor de eerste keer zien.
“We zijn erachter gekomen dat baby’s al vroeg weten wanneer twee objecten gelijk of verschillend zijn”, vertelt hoofdauteur Alissa Ferry. “Ook is het leerproces – relationeel leren – hetzelfde als bij kinderen en volwassenen. Wanneer een baby meerdere voorbeelden ziet van gelijke en verschillende objecten, wordt er meer aandacht besteed aan de individuele objecten.”
“Baby’s kunnen al abstracte relaties zien voordat ze woorden leren en zinnen vormen”, vervolgt professor Susan Hespos, co-auteur van het paper in het wetenschappelijke journaal Child Development. “Dit betekent dat voor relationeel leren (begrijpen van relaties tussen omgevingsprikkels, red.) geen taalontwikkeling nodig is.”
“De kinderen die meededen aan het onderzoek konden al na zes tot negen voorbeelden het verschil zien tussen verschillende en gelijke paren”, zegt professor Dedre Gentner. “Mensen zijn op jonge leeftijd al veel beter in relationeel leren dan primaten.”