Artistiek kind kan wel eens de Einstein van de 21e eeuw blijken te zijn

artistiek

We sleuren wat af met onze kinderen: naar gitaarles, schildercursus, beeldhouwworkshops, knutselmiddagen en ga zo maar door. Maar het is allemaal niet voor niets, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Kinderen die vanaf jonge leeftijd met kunstvormen bezig zijn, lijken later een grotere kans te hebben om een succesvolle wetenschapper, uitvinder of bedrijfsdirecteur te worden.

Dat stellen onderzoekers van de Michigan State University. Ze bestudeerden een groep studenten die afstudeerden binnen de wetenschap, technologie of wiskunde. 93 procent van deze afgestudeerden bleek op een bepaald moment in hun leven muzieklessen te hebben gevolgd (ter vergelijking: slechts 34 procent van de gemiddelde bevolking volgt ooit muziekles). Ook bleken de studenten vaker dan gemiddeld betrokken te zijn geweest bij beeldende kunstvormen, acteren, dans en creatief schrijven.

Eigen bedrijf en patenten
De studenten die na hun afstuderen een eigen bedrijf oprichtten of patenten ontvingen, bleken als kinderen acht keer meer aan kunst te zijn blootgesteld dan het gemiddelde individu. De studenten die als kind met elektronica en metalen hadden gewerkt, bleken een 42 procent grotere kans te hebben om een patent te bezitten dan de studenten die daar niet mee bezig waren geweest. En de studenten die als kind bezig waren geweest met fotografie hadden een dertig procent grotere kans om een patent te bezitten, terwijl studenten die als kind een voorliefde hadden voor architectuur een 87,5 procent grotere kans hadden om een eigen bedrijf te bezitten.

…een wetenschapper eerder dit jaar nog beweerde dat de tijd van wetenschappelijke genieën voorbij was?

Langdurig
“De meest interessante ontdekking was dat het belangrijk is dat je langdurig in deze activiteiten participeert,” vertelt onderzoeker Rex LaMore. “Als je als jong kind start en daarmee doorgaat tot je volwassen bent, is het waarschijnlijker dat je een uitvinder wordt, een eigen bedrijf start of wetenschappelijke artikelen publiceert.”

Out of the box
Maar hoe is dat verband te verklaren? De onderzoekers vermoeden dat activiteiten als creatief schrijven, muziek maken of tekenen kinderen stimuleert om ‘out of the box’ te denken. “De vaardigheden die je leert wanneer je dingen uit elkaar haalt en weer in elkaar zet, veranderen je kijk op producten en de wijze waarop die verbeterd kunnen worden,” legt onderzoeker Eileen Roraback uit. “En dan is er nog creatief schrijven: aan ons onderzoek nam een bioloog deel die onderzoek deed naar kanker en die een eigen bedrijf oprichtte, ze zei dat haar schrijfvaardigheden haar hielpen om bedrijfsplannen te schrijven en competities te winnen.”

Het onderzoek onderstreept hoe belangrijk de meest uiteenlopende vormen van kunst voor de ontwikkeling van een kind zijn. Een belangrijke boodschap in een tijd waarin overheden met name op die kunstvormen bezuinigen. Overheden zouden zich er volgens de onderzoekers bewust van moeten zijn dat kunstvormen mensen stimuleren om innovatieve dingen te ontwikkelen en bedrijven op te richten die weer bijdragen aan de werkgelegenheid. “Dus kunnen we maar beter gaan nadenken hoe we die artistieke capaciteiten, maar ook wetenschap en wiskunde, kunnen gaan ondersteunen.”

"A young Picasso or Beethoven could be the next Edison" - MSU.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Rapid City Public Library (cc via Flickr.com).