Archaeopteryx ging in zwart gekleed

De kleur van de vogel die 150 miljoen jaar geleden het luchtruim onveilig maakte, is nu eindelijk (voor een deel) bekend.

Archaeopteryx is toch wel een bekendheid. De inmiddels uitgestorven vogel leefde zo’n 150 miljoen jaar geleden. In 1861 werden de eerste resten van het dier aangetroffen. En sindsdien zijn vele onderzoekers erdoor gefascineeerd. Want aan de hand van de fossiele resten is prima af te lezen hoe de vogel er ongeveer uitzag. Maar wat voor kleur de Archaeopteryx had? Dat bleef een verrassing.

…onlangs in Kazachstan de restanten van een enorme vogel zijn ontdekt?

Structuur
Tot nu toe. Onderzoeker Ryan Carney achterhaalde de ware kleuren van de vogel. Hij gebruikte daarvoor de methode die Jakob Vinther in 2008 bedacht. Vinther ontdekte dat hij aan de structuren die in de veren pigment creëren af kon lezen welke kleur ze waren.

Veer
Carney paste die methode toe op een 150 miljoen jaar oude veer van de Archaeopteryx. Hij controleerde zijn conclusies door nog meer veren te bestuderen. En hij kan maar één conclusie trekken: de veer die hij bestudeerde, was zeer waarschijnlijk zwart.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de vogel helemaal zwart was, maar de Archaeopteryx ging in ieder geval deels gekleed in tijdloos zwart. En niet zozeer omdat de vogel dat mooi vond. De structuren die het zwarte pigment produceren, maakten de veren ook sterker. Hierdoor kon de vogel waarschijnlijk beter vliegen.

"Archaeopteryx was robed in black" - Newscientist.com
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door digital cat / Magnus Manske (via Wikimedia Commons).