Aminozuren: de nieuwe levenselixer?

Al eeuwen zoeken wetenschappers naar een middeltje dat de mens van diens sterfelijkheid kan bevrijden. Sommigen noemen het een levenselixer, anderen de Heilige Graal. Onderzoekers komen nu met een wetenschappelijke variant: een cocktail van aminozuren die het leven van muizen al aanzienlijk verlengde. Dat meldt de BBC.

Wetenschappers gaven muizen water met daarin drie aminozuren. De gevolgen waren groot. De muizen leefden namelijk aanzienlijk langer dan hun soortgenoten die de aminozuren-cocktail niet kregen.

Leucine
De onderzoekers schotelden het drankje aan gezonde muizen op middelbare leeftijd voor. In het drankje zaten drie aminozuren: leucine, isoleucine en valine. De muizen die het drankje hadden gekregen, werden spontaan een stuk fitter en leefden twaalf procent langer dan hun gezonde soortgenoten.

…mensen in de zestiende eeuw vloeibaar goud dronken om hun jeugdigheid te behouden?Dat had soms fatale gevolgen.

Nader onderzoek
De onderzoekers publiceerden hun paper in Cell Metabolism. Het onderzoek is een goed argument om de rol van aminozuren nader te bestuderen. Een groter onderzoek waarin ook mensen het drankje voorgeschoteld krijgen, is nodig om de sceptici de mond te snoeren.

Aminozuren zijn de bouwstenen van proteïnen. Ze zorgen ervoor dat het spierweefsel sterk blijft, maar hun exacte rol is nog steeds in nevelen gehuld.