Al het zand op Mars bevat een beetje water

curiosity-rover

Mars lijkt misschien een droge planeet, maar schijn bedriegt. De rode planeet is wel degelijk een beetje nat. Wetenschappers beweren dat alle zandkorrels en stenen op Mars een klein beetje water bevatten.

Wist u dat…

…Curiosity niet alleen water heeft gevonden op de rode planeet, maar ook bewijs dat microscopisch leven op Mars in het verleden mogelijk was? Of er vrij recent nog leven op Mars is geweest, is echter twijfelachtig nu Curiosity onlangs vrijwel geen methaan vond. NASA geeft de moed echter nog niet op: “Het verkleint de kans dat er op dit moment methaan producerende microben op Mars leven, maar dit gaat maar om één soort microbiële stofwisseling,” legt wetenschapper Michael Meyer uit. “Zoals we weten zijn er heel veel aardse microben die geen methaan genereren.”

“We ontdekten dit toen we voor het eerst een laser afschoten op Mars”, vertelt onderzoeker Roger Wiens van het ChemCam instrument-team. “Iedere keer als we het laserinstrument gebruikten, zagen we een duidelijke waterstofpiek.” Het ChemCam instrument gebruikt een krachtige laser om materiaal te verdampen. Hierdoor blijft er plasma over, dat wordt geanalyseerd door de spectrometer. Ondertussen zijn er al meer dan honderd monsters getest.

Onderzoekers denken dat de waterstofpiek afkomstig is van water. Uit metingen met het SAM-instrumenten blijkt dat ongeveer 1,5 tot drie procent van het Marszand uit water te bestaan. Dit geldt niet alleen voor zand en stenen op het oppervlak, maar ook voor bodemmonsters. Het Marszand blijft dus nat en droogt niet uit.

Dit is goed nieuws voor astronauten die in de toekomst naar Mars reizen. “Wellicht dat zij de grond gaan verhitten om water te winnen”, zegt Wiens. Op dit moment is dit één van de grootste uitdagingen. Wanneer mensen naar Mars gaan, moeten zij zichzelf kunnen onderhouden. Er moeten dus systemen bedacht worden om water te winnen, zuurstof te maken en om voedsel te produceren. Wanneer astronauten water, zuurstof en eten mee moeten nemen vanaf aarde, wordt een bemande missie naar Mars zo goed als onbetaalbaar. Daarnaast zullen we de rode planeet op deze manier moeilijk kunnen koloniseren.

"Water for future Mars astronauts?" - DOE/Los Alamos National Laboratory